Možná bych měl žít šťastně a bezstarostně jako v devadesátkách. Jistě by to šlo. Mým dětem by to však sebralo šanci na totéž. Někdo řekne, že nevidět celý život žádnou divokou přírodu je ztráta toliko romantická. Ale ekologická kalamita, která nám hrozí, obnáší i vážná rizika existenciální povahy. Budou naše děti smět mít děti? Možná budou nuceny přesídlit do jiné země nebo na jiný kontinent. A co když to někoho rozčílí tak, že rozpoutá globální válečný konflikt?
Jsem velmi rád, že se věci otáčejí správným směrem. Změna klimatu si už získala pozornost mnoha veřejných osobností a firmy začaly udržitelnost chápat jako konkurenční výhodu. Musí se ale stát ještě mnoho dalšího. Odpovědný přístup k podnikání a veřejné správě stále čelí silnému, a do značné míry nepochopitelnému odporu. A některé zásadní principy jako less wrong, longtermism a efektivní altruismus ještě nejsou dostatečně známé, natož používané.
Právě proto jsem spoluzaložil Earthnest – firmu, která má pomoci zvrátit ničivé trendy ve spotřebě. Upřímně řečeno to zní trochu legračně. Jsme tři kamarádi (s Lubošem a Dedem), kteří ze zaprděné periferie prvního světa a s FFF financováním odstartovali globální projekt investující čas uspořený na kariéře a rodinném životě. Slow-up má však také výhody. Udržujeme si duševní zdraví, motivaci a užíváme si to.
I když se snažíme udělat díru do světa, nejsem (nikdo z nás není) žádný extrémista. Vedu běžný až fádní život. Vím, kolik času, peněz a úsilí se musí vynaložit v pracovním shonu k implementaci zásad udržitelnosti do každodenních rozhodnutí, jak těžké je držet se v záplavě informací a nepřeberných konzumních možností svých předsevzetí a nenaletět na nějaký greenwashing – a také se mi to často nedaří. Od našich obchodních partnerů se zase dozvídáme, jak se občas i jejich nejlepší úmysly obrátí proti nim.
Earthnest je tu proto, aby lidem umožnil nakupovat v souladu s jejich hodnotami. Budujeme nákupní platformu založenou na důvěře – hlavním principem je absolutní transparentnost: každá vystavená položka je zobrazena s uvedením jednotlivce nebo skupiny, která ji používá a doporučuje – pokud jim důvěřujete v životě, proč nedůvěřovat jejich rozhodnutím? Zároveň dáváme příležitost firmám, které podnikají v souladu s cíli společenské odpovědnosti, aby u nás našli živou komunitu cílových zákazníků.
Očekával jsem, že touto dobou nastane jedna ze dvou možností. Buď nám měl někdo vysvětlit, že je to od začátku úplný nesmysl (ne že by to nikdo nezkusil). Nebo, a to by byla ta lepší varianta, to měl někdo udělat rychleji a lépe. No, spletl jsem se, což znamená, že musíme pokračovat a zrychlit! Přejte nám štěstí při zachraňování světa pro generaci alfa. My vám přejeme vše nejlepší a pevné zdraví v novém roce.
Martin Hák
Martin založil v lednu roku 2019 s kamarády z gymnázia Lubošem Malým a Ondřejem Svobodou projekt udržitelného nakupování Earthnest. Kromě toho pracuje v ČSOB na pozici Product Owner.