Celosvětově se loni prodalo sedmnáct milionů elektrických aut. V Česku jejich podíl dosáhl pěti procent. Hlavním motorem růstu byla Čína, zatímco v Evropě prodeje mírně klesly v důsledku ukončení dotací v Německu. Další vývoj bude záviset na politice nastupujícího prezidenta Donalda Trumpa a na emisních cílech v jednotlivých zemích.
Prodeje plně elektrických vozidel (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) vzrostly v roce 2024 o čtvrtinu na více než sedmnáct milionů. Prosinec byl již čtvrtým měsícem v řadě, kdy byly zaznamenány rekordní prodeje, vyplývá z dat konzultační společnosti Rho Motion.
Největším trhem zůstává Čína s jedenácti miliony prodaných vozidel, což představuje meziroční růst o čtyřicet procent. Hlavními faktory tohoto růstu byly vládní pobídky a snaha snižovat emise ve městech. Nejrychleji rostly plug-in hybridy, které oslovují zákazníky hledající delší dojezd nebo se obávající čistě elektrických aut.
Podíl aut se spalovacími motory na čínském trhu s novými vozidly klesl na 51 procent, což potvrzuje rychlou elektrifikaci země. Tento vývoj je těžkou ranou pro zahraniční automobilky, jako je Volkswagen a Nissan, jejichž úspěch na čínském trhu tradičně stál na modelech se spalovacími motory. Naopak čínští výrobci expandují na zahraniční trhy – exporty dosáhly téměř pěti milionů vozidel, z čehož více než pětina byly elektrické nebo plug-in hybridní modely.
Evropa byla jediným velkým trhem, kde prodeje elektroaut klesly – meziročně o tři procenta. Pokles byl způsoben především ukončením dotací v Německu ke konci roku 2023. Situace se však během roku 2024 postupně zlepšovala, přičemž prosincové prodeje již meziročně vzrostly. Největším evropským trhem s bateriovými elektromobily se stala Velká Británie, která těsně předstihla Německo.
I český trh se zvětšuje
V Česku je trh s elektromobily zatím velmi malý, avšak rychle roste. Loni bylo registrovaných téměř jedenáct tisíc elektroaut (BEV), což představovalo nárůst téměř o pětašedesát procent. Tržní podíl elektroaut na prodejích dosáhl necelých pěti procent, vyplývá z přehledu serveru Čistá doprava. Jedním z důvodů takového nárůstu byly zvýhodněné úvěry s dotací na pořízení elektromobilu pro podnikatele Národní rozvojovou bankou.
V roce 2025 se v Evropě očekává další růst prodejů, a to díky přísnějším emisním pravidlům a hrozbě vysokých pokut pro automobilky, které nesplní emisní cíle. Podle odhadů S&P Global Mobility by podíl elektromobilů na prodejích ve střední a západní Evropě mohl vzrůst z přibližně 15 na 20 procent.
Evropské plány na dekarbonizaci dopravy přitom počítají s tím, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit 80 procent prodejů a od roku 2035 se nebudou prodávat spalovací osobní auta vůbec. Tento cíl je však nejistý. Evropské automobilky zatím neumí vyrábět, nebo nechtějí nabízet cenově dostupné modely elektromobilů pro masový trh.
V Severní Americe rostly prodeje o téměř devět procent. Budoucí vývoj závisí na politice Donalda Trumpa, který se 20. ledna ujme úřadu. Jeho dřívější politika byla nepředvídatelná. Nyní jej ve volbách výrazně podpořil Elon Musk, šéf a hlavní akcionář Tesly, který však naznačoval, že je pro ukončení dotací na elektromobily. Jeho společnost jako největšího výrobce elektroaut by to postihlo nejméně.
Rok 2025 může být proto v mnoha ohledech zlomový. Tempo růstu v Číně by mohlo zpomalit kvůli ekonomickým problémům, zatímco v Evropě se očekává zrychlení díky přísnějším emisním cílům. Situace ve Spojených státech je nejistá, protože Trumpova politika může ovlivnit dotace i celkovou dynamiku trhu.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.