Sustainable Apparel Coalition (SAC) neboli Udržitelná textilní koalice je sdružení převážně velkých řetězců s módou, které, jak už název napovídá, mají ve znaku udržitelnost. “Členové jsou zavázáni měřit a zlepšovat své sociální a enviromentální dopady,” praví se v mottu jejich počínání.
Jak ale upozornil renomovaný časopis Apparel Insider, právě například zakládající členové jako americký Wallmart a jeho britská odnož Asda, patří k těm, kteří nyní odmítají zaplatit za zrušené objednávky u výrobců v Asii.
Další členové, jako německý řetězec C&A, který má své obchody i v Česku, britský online obchod Asos.com či americký gigant Gap, také patří k těm, co nechali své dodavatele na holičkách.
„SAC vypadá, že je beznadějně mimo, ukazuje alarmující nedostatek vedení a transparentnosti,“ uvedl v půlce dubna na síti Linkedin Brett Matthews, editor zmíněného časopisu, který dopodrobna sleduje, jak se jednotliví hráči chovají.
Podle experta to navíc není jediný nedostatek, se kterým se v tomto případě setkali. Udržitelná textilní koalice dělá zároveň rating, kterým hodnotí dopad jednotlivých materiálů na životní prostředí. Podle Matthewse ale na opakované dotazy odmítají zveřejnit podklady, LCA studie, jak k uvedenému ratingu dospěli.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.