Česko-slovenská rocková kapela John Wolfhooker se ve své tvorbě dotýká témat týkajících se ochrany zvířat. Je to pro ně osobní záležitost, nikdo z kapely nejí z etických důvodů maso.
„Chceme inspirovat a upozorňovat na problémy, které s tím souvisí,“ říká frontman kapely Martin Čupka.
Jak jste si k jídelníčku bez masa došli?
Já jsem přestal jíst maso už na střední škole v roce 2007 a když jsme kapelu založili, byl jsem jediný vegetarián. Postupně si k tomu našli cestu i ostatní kluci z kapely, aktuálně jsme půlka kapely vegani.
A maso jste přestal jíst z etických důvodů?
Ano, jsem milovník zvířat a než jsem přestal jíst maso, nikdy jsem se vlastně nezamýšlel nad tím, co všechno se musí stát než se vám dostane na stůl. Tím zlomovým momentem se pro mě stal videoklip kapely Rise Against, v jejichž klipu k songu Ready To Fall byly záběry z jatek nebo jak se loví ryby z oceánu. A v ten moment jsem se rozhodl, že tohle nechci dál podporovat.
To téma jste otevřeli také v jedné z vašich skladeb, Inferno. Jak ji vaši fanoušci přijali?
Myslím, že docela dobře, natočili jsme ji před dvěma lety a reakce fanoušků byly pozitivní. Nechceme nikomu říkat, co má nebo nemá jíst, spíš jsme chtěli upozornit na nějaký problém a pak ať už si každý udělá vlastní názor. Pokud to někoho inspiruje třeba jen k omezení konzumace živočišných produktů, nebo o tom začne víc přemýšlet, tak to splnilo účel.
Řeší tohle téma i další kapely na rockové či punk-rockové scéně, na které se pohybujete?
Ano, na téhle scéně to řeší docela dost lidí, i fanoušků. Znám jich docela dost. I některé větší kapely v tomto žánru jako například Architects nebo Heaven Shall Burn jsou známé tím, že to řeší a spolupracují například s organizacemi jako Sea Shepherd, která bojuje proti nelegálnímu rybolovu.
Jak je z pohledu kapely těžké být udržitelný v hudebním průmyslu, kde se hodně cestuje a pořádají se akce pro velké množství lidí?
Jde o to, z jakého pohledu se to vezme. My se snažíme naše akce pozitivně ovlivňovat tak, že když je sami pořádáme, tak chceme, aby měly veganský catering. Pro výrobu našeho merche pak často používáme biobavlnu nebo produkty od udržitelných značek. Poměrně standardní už jsou také vratné kelímky, které se na festivalech objevují už tak posledních deset let.
Jak to vnímáte z pohledu dopravy, která tvoří velkou část uhlíkové stopy koncertů? Řešíte nějak, jak se vaši fanoušci na koncerty dopravují?
To zatím ne. Ale předpokládáme, že pokud někdo na naše koncerty může přijet hromadnou dopravou, využívá toho.
A z pohledu kapely, jde vůbec cestovat jinak než autem?
Teoreticky to možné je, když má pořadatel koncertu vybavení, které vám může půjčit. Takhle jsme to řešili například při cestě na hudební festival do Kanady. Jeli jsme jen s kytarami a s pořadatelem jsme se dohodli, že zbytek nám půjčí. Tahle možnost ale není vždycky a pokud chceme divákům poskytnout opravdu dobrý zážitek z koncertu, potřebujeme k tomu vlastní vybavení.
Další věc je, že dnes už máme vlastního zvukaře, který má svoje vybavení, které musí brát s sebou, pak merch, tedy věci, které kapela prodává. Ty jsou, obzvlášť pro menší kapely, často hlavním zdrojem příjmů. Takže s dopravnou to úplně jednoduché není.
V současné době koncertujete primárně v Česku, tento týden na Rock For People, kde vystupujete už poněkolikáté. Jak vnímáte tenhle festival, který udržitelnost hodně zdůrazňuje?
Je to pro nás srdcová záležitost, během posledních ně let jsme tam vystupovali skoro každý rok. Jsou tam vždycky ty nejlepší kapely, minimálně z žánru, který my posloucháme.
A na jaké kapely se letos nejvíc těšíte?
Já nejvíc asi na Bring Me The Horizon, Avril Lavigne nebo Yungblud.
John Wolfhooker
Česko-slovenská rocková kapela, kterou v roce 2013 v Praze založili bratři Rony a Aďo Janečkovi, zpěvák Martin Čupka a baskytarista Filip Vlček. Kapela prorazila svým prvním singlem Chupacabra, vydaným v roce 2013. Tento týden si je můžete poslechnout na hudebním festivalu Rock for People.