Nápojářská společnost Coca-Cola zavádí v Česku a na Slovensku neodnímatelné uzávěry na všech svých plastových lahvích. Reaguje tak na nařízení EU, podle kterého se bude víčko pevně spojené se zbytkem obalu snáze recyklovat. Konkurence zatím nové láhve testuje a chystá pilotní projekty.
K úplné náhradě původních uzávěrů má v Coca-Cole dojít ještě v rámci první poloviny roku. Poté se budou v plastu vyrábět pouze nápoje s novým typem neodnímatelného víčka. Nařízení Evropské Unie v rámci jednorázových plastů ukládá povinné používání těchto víček od 3. července 2024 všem.
Neodnímatelné uzávěry na lahvích usnadní udržet všechny částí nápojových obalů pohromadě i po jejich konzumaci. Díky tomu bude jejich sběr a následná recyklace výrazně jednodušší. Mělo by to pomoci s odstraněním víček, které se mnohdy válejí například na plážích nebo končí ve směsném odpadu. Z terénního průzkumu společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko realizovaném v březnu tohoto roku na třídících linkách komunálního odpadu vyplývá, že více než 13 procent PET lahví se dostává do sběrných míst bez uzávěrů.
U nového víčka je systém otevírání stejný jako u běžného uzávěru. Změnu představuje kroužek kolem hrdla láhve, ke kterému je připevněno poutko držící uzávěr spojený s lahví. „Náš nový funkční design zajistí, že uzávěr zůstává po otevření pevně spojený s lahví, čímž se snižuje možnost jeho vyhození a zároveň poskytuje našim zákazníkům zážitek, na který jsou zvyklí,“ sdělila Martina Lovětínská marketingová ředitelka Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
Před samotným uvedením na trh provedla Coca-Cola průzkum a testování mezi spotřebiteli. „Nový uzávěr má i praktické výhody například pro osoby s hendikepem nebo řidiče, kteří mohou lahev snadněji znovu uzavřít jednou rukou,“ doplňuje ředitelka komunikace Coca-Coly Veronika Němcová.
Konkurence prý změny stihne
Podle mluvčí Mattoni 1873 Lutfie Volfové postupuje nápojářská společnost podle plánu tak, aby podmínku EU včas splnila. „V současné době probíhá intenzivní vývoj a testování – jak designu a výroby nových typů víček na straně dodavatelů, tak následného použití těchto víček na technologiích v naší výrobě. Potřebujeme dokončit průmyslové testy, vyhodnotit je a případně provést úpravy na linkách, abychom byli nejpozději v první polovině příštího roku kompletně připraveni,“ napsala Volfová. Na cenu nápojů podle ní nové víčko mít vliv nebude.
Podobně pokračují i v Kofole. „Zavedení neoddělitelných uzávěrů nařizuje legislativa EU. I my se tedy musíme na tento nový způsob uzavírání našich produktů připravit. Aktuálně testujeme jednotlivé typy neoddělitelných víček od různých dodavatelů. Snažíme se najít takové řešení, které bude realizovatelné ve všech našich závodech v Česku, na Slovensku, ale i ve Slovinsku a Chorvatsku, a co nejméně naruší spotřebitelský komfort,“ sdělila manažerka komunikace Kofoly Jana Ptačinská Jirátová. Plošné zavádění neoddělitelných uzávěrů prý firma do července 2024 zvládne. V mezičase bude provádět dílčí pilotní testy.
Novinku Coca-Coly oceňuje CEO CIRA Advisory Laura Mitroliosová. „Vítáme krok společnosti Coca-Cola k urychlenému uvedení nového designu lahví na český trh. Víme totiž, že většina environmentálních dopadů produktů vzniká již ve fázi návrhu a designu a tato nová podoba připnutého víčka cílí na omezení plastového odpadu ve volné přírodě, kde víčka často končily,“ říká Mitroliosová.
Spojení lahve a víčka vítají i firmy, které se recyklací plastů zabývají. „Při zpracování je u nás celý obal rozsekán na malé kousky a ve vodní lázni materiál víčka vyplave. Tím je oddělen od vloček PET. Materiál je pak obchodován našim odběratelům. Je velice kvalitní a žádanou surovinou, ze které se vyrábí instalatérské trubky, palety, kontejnery, krabice a další výrobky,“ vypočítává Thomas Billes generální ředitel společnosti PET to PET Recycling.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.