Společnost Coca-Cola odstranila v rámci pilotního testování etikety na půllitrových láhvích nápojů Sprite a Sprite Zero. Etiketu nahradí vyražené logo a laserem gravírované informace o výrobku a výživových hodnotách.
Cílem je omezení množství obalového materiálu a zjednodušení recyklace. Čisté lahve bez etiket firma v lednu uvedla na trh v osmi anglických obchodech Tesco Express ve čtyřech mstech – Brighton and Hove, Bristolu, Londýně a Manchesteru. V prodeji mají být do března tohoto roku.
„Chceme zákazníkům pomoci minimalizovat dopad jimi nakupovaných výrobků na životní prostředí, a to včetně odstraňování plastů a obalů. Tento zkušební projekt bezetiketových obalů Sprite je skvělým příkladem toho, jak značky inovují,“ uvedl James Bull, vedoucí oddělení obalů a oblasti strategie plýtvání potravinami společnosti Tesco pro web sustainablebrands.com.
Současné etikety jsou recyklovatelné. Jejich odstranění ale celý proces recyklace ještě více zjednoduší a zefektivní. Nebude totiž nutné etikety odstraňovat, čímž se sníží množství obalového materiálu. Zda něco podobného Coca-Cola otestuje také v Česku, redakce Ekonews zjišťuje.
Podle zpráv sustainablebrands.com Coca-Cola zachová charakteristická zelená víčka Sprite a bezbarvá víčka Sprite Zero. Ta jsou v rámci nařízení Evropské unie i po otevření připevněná k lahvi, což má napomáhat omezování vzniku odpadu. V Česku jsou víčka u výrobků Coca-Coly pevně spojena s lahví od jara loňského roku. Povinně je musí mít všichni výrobci podle nařízení EU ale až od letošního července.
Průhledné a lehčí lahve
Coca-Cola v posledních letech udělala několik designových změn, které podle ní přispěly k větší udržitelnosti jejích produktů. Změnila například barvu lahví Sprite ze zelené na průhlednou, díky čemuž jsou snadněji recyklovatelné. Zároveň na výrobu jedné lahve používá menší množství materiálu.
„Chceme přispět k vytvoření budoucnosti, ve které plastové obaly na nápoje budou mít vždy více než jeden život. Etikety obsahují cenné informace pro spotřebitele, ale s pomocí technologií nyní můžeme vyzkoušet další způsoby, jak tyto informace sdílet a zároveň snížit množství použitých obalů. Odstranění etiket se může zdát jako malý krok, ale je to jeden z několika způsobů, kterými zkoumáme možnosti, jak usnadnit recyklaci, minimalizovat množství odpadu a dopad našich obalů na životní prostředí,“ uvedl Stephen Moorhouse, generální ředitel společnosti Coca-Cola Europacific Partners pro Velkou Británii.
Podobně jako Coca-Cola postupují i další nápojářské společnosti. Například Mattoni 1873 postupně snižuje počet barev používaných PET lahví, což také usnadňuje recyklaci. A jedná s dalšími výrobci, aby se dohodli na pěvně daném počtu barev. Budí to však vášně, protože každá značka si oblíbila některou z barev.
„Barva je pro značku velmi důležitá. V některých případech používáme specifické odstíny a pro standardizaci bychom je museli složitě upravit, ale životní prostředí je důležitější než značka,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro Ekonews Alessandro Pasquale, majitel skupiny Mattoni 1873.
Tereza Koudelová
Tereza studuje žurnalistku na FSV UK. Je spoluzakladatelkou české pobočky mezinárodní organizace Sea Shepherd, která se zabývá ochranou mořských ekosystémů. Nejradši píše o všem, co se pojí s oceány.