Haag minulý týden schválil průlomovou vyhlášku, která s účinností od 1. ledna 2025 zakazuje reklamu propagující výrobky z fosilních paliv i služby s vysokým obsahem uhlíku. Za čtyři měsíce tak z veřejného prostoru v nizozemském městě zmizí reklamy například na výletní lodě, leteckou dopravu, benzínová auta či dodavatele plynu.

Je to poprvé, kdy město zakázalo reklamu na fosilní paliva prostřednictvím místní legislativy, ačkoli se o to již dříve pokoušelo mnoho jiných měst. Tato přelomová legislativa vysílá silný signál, že místní vlády jsou připraveny podniknout konkrétní kroky k řešení klimatické krize a chránit své občany před škodlivými komerčními vlivy.

K zákazu reklamy na fosilní paliva, podobně jako je tomu v případě třeba reklamy na tabákové výrobky, vyzval před několika měsíci šéf OSN Antonio Guterres vlády a média.

Haag je tedy prvním městem na světě, které přijalo místní zákon zakazující reklamu na fosilní paliva. Vztahuje se na výrobky z fosilních paliv a služby s vysokým obsahem uhlíku. Zákaz je považován za potenciální katalyzátor podobných opatření po celém světě. Haag chce být klimaticky neutrální do roku 2030. „Pak je nevhodné povolit reklamu na výrobky z fosilního průmyslu. Naštěstí si to nyní městská rada uvědomuje,“ uvedla Leonie Gerritsenová z Haagské strany pro zvířata,která místní zákon navrhla a uspěla.

„Po nejteplejším létě v historii a obrovských, rychle rostoucích zdravotních a ekonomických nákladech na znečištění ovzduší ze spalování fosilních paliv je tento právní krok jedním z nejjednodušších kroků, které mohou vlády na městské i národní úrovni učinit. Když se ocitnete v klimatické krizi, je nejjednodušší přestat těžit a to znamená také neinzerovat věci, které vás do problémů dostaly. Každý rozumný a zodpovědný úřad by měl následovat iniciativu Haagu,” řekl k rozhodnutí Andrew Simms, z britského New Weather Institute.

Ranní dopravní situace v Legerově ulici 1. srpna 2022 v Praze.
Kam se hrabe „Legerka“. V Praze se emise z dopravy neměří na nejhorších místech

Vědci i politici doufají v efekt sněhové koule. „Gratulujeme Haagu k tomuto důležitému kroku v boji proti fosilním reklamám. Doufáme, že příkladu Haagu bude brzy následovat i rakouský Štýrský Hradec a že se stejně rozhodne i mnoho dalších měst a obcí,“ komentoval krok Leonhard Rabensteiner z rakouské Werbefrei Austria.

„Jen mezikontinentální let, plavba po moři nebo jízda SUV mohou vyčerpat náš spravedlivý rozpočet CO2 na obyvatele za rok. Reklama na výrobky s vysokými emisemi má tendenci zvyšovat jejich prodej tím, že ve spotřebitelích probouzí domnělé potřeby. Na kulturní úrovni také normalizuje spotřebu ekologicky škodlivých výrobků, přestože všichni potřebujeme snížit uhlíkovou stopu svého životního stylu. Politici po celém světě by se měli zamyslet a zvážit své možnosti omezení fosilní reklamy ve městech, v televizi a v dalších médiích ve prospěch příštích generací,“ říká Uwe Krüger, odborník na komunikaci z Lipské univerzity a autor zprávy Reklama na zabijáky klimatu: Jak televizní reklama a reklama na YouTube porušují německou mezistátní mediální smlouvu.

„Město Haag zákazem reklamy na produkty fosilního průmyslu vzkazuje nejen své vládě, kam se má v souvislosti s klimatickou krizí ubírat. Je to další příklad toho, jak se globální problémy řeší na lokální úrovni. Podle našeho výzkumu dochází při přijmutí úspěšného opatření na úrovni města k tzv. spill-over efektu do dalších měst, která vnímají takovýto krok jako stěžejní pro svůj další rozvoj,” komentuje Nikola Adamovská, expertka na klimatické politiky z Fakulty mezinárodních vztahů VŠE.

Avatar
Petra Schwarz Koutská

Petra vystudovala žurnalistiku a bezpečnostní studia na Univerzitě Karlově, poté působila jako bezpečnostní analytik či komunikační manažerka pro neziskový sektor. Nyní se snaží v rámci svého projektu přemostit propast mezi vědci a mainstreamovými médii, jimž zprostředkovává jejich názory na téma klimatické změny.