Někteří na výdejní boxy nedají dopustit pro jejich praktičnost, druhým vadí, že zhoršují kvalitu veřejného prostoru a zahlcují města. Po tlaku designérky a expertky na vizuální smog Veroniky Rút a části místních obyvatel Zásilkovna jeden box u historického centra moravské metropole odstranila.
Debata o boxech ve veřejném prostoru se vyostřila před nedávnými vánočními svátky, tématu jsme se věnovali i na Ekonews.cz. Boxy provozuje Zásilkovna či PPL, ale také e-commerce obchodníci jakými jsou Alza či Allegro. Lidé si díky nim mohou zboží vyzvedávat v blízkosti svého bydliště.
Například Zásilkovna Ekonews před koncem roku sdělila, že „estetice a začlenění boxů do městského prostředí“ věnuje velkou pozornost a snaží se boxy nově ladit do neutrálních barev, aby co nejméně narušovaly charakter města. Červené polepy by tak z ulic měly postupně zmizet, zůstanou jen v nákupních centrech, psala mluvčí Tereza Kotková.
„Kultivace“ se nepovedla
Na sociálních sítích se v těchto týdnech sdílejí fotky různých situací, kde boxy různých společností působí nepatřičně. Jeden z příspěvků Veroniky Rút z uplynulého týdne vyústil v rychlou reakci – Zásilkovna přesune box u Nádražní ulice v blízkosti historického centra Brna na jiné místo.
„Zdravíme Veroniko, zpětná vazba je pro nás klíčová, proto jsme se rozhodli Z-BOX odstranit. Zeď i schody opravíme tak, aby místo vypadalo lépe než před naším zásahem. Zároveň jsme obdrželi řadu podpůrných zpráv a v lokalitě je po boxu nadále poptávka. Hledáme proto nové, vhodnější místo,“ píše ve vlákně pod příspěvkem Veroniky Rút na sociální síti LinkedIn účet Zásilkovny. Expertka se v příspěvku radovala, že spotřebitelský tlak funguje.
Situaci ještě upřesnila mluvčí Kotková, která si nevybavuje, zda-li se jedná o první případ svého druhu (pro Zásilkovnu). „Tuto lokalitu jsme vybrali na základě vysoké poptávky a dobré dostupnosti. Navíc jsme zde viděli příležitost, jak místo oživit, opravit schody a dát mu novou funkci. Bohužel při realizaci vznikl estetický problém, který nás samotné překvapil. Kvůli stabilitě povrchu se na schodech objevil ´výkus´, a právě ten pak působil nevzhledně. (…) Naprosto chápeme, že to v lidech vyvolalo negativní reakce, a proto jsme se rozhodli box odstranit. I když nás to mrzí, bereme to jako poučení a potvrzení, že nám na veřejném prostoru opravdu záleží,“ napsala mluvčí.
Zásilkovna (resp. její účet na LinkedIn) původně trvala na tom, že se snažila lokalitu kultivovat. „Je to jako byste napůl pobořili dům a na těch troskách vylili betonové základy toho nového. Žádnou koncepci zjevně nemáte a je to vidět právě na tom, že tam zůstaly staré schody vlevo vedoucí do nikam,“ kontrovala expertka.
Logický postup by podle ní byl napřed vybourat schody a následně nechat architekta navrhnout řešení zapuštění boxu do zídky tak, aby netrčel do prostoru. „Navíc v okolí jsou další čtyři výdejní boxy a ‚bambilion‘ výdejních míst, tahle instalace je prostě neobhajitelná a jestli to chcete skutečně řešit, najměte si, prosím, dobré architekty,“ vzkázala Zásilkovně.
Veronika Rút aktuálně usiluje o to, aby města zavedla pobídky pro majitele pozemků, kam se boxy umisťují, aby měli motivaci jejich estetiku usměrňovat. Boxy se totiž objevují i na pozemcích společenství vlastníků jednotek, nejen na obecních.
Výdejních boxů jsou v ulicích už tisíce. Například Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy proto nedávno vytvořil podklad týkající se jejich vzhledu a umístění. Další města tuto problematiku do svých „manuálů“ pro kultivovaný prostor také zahrnují, často právě na popud Rút.
Hlas oponentů je ale ve veřejné diskusi také slyšet. „Já si myslím, že spotřebitelský tlak je právě užívat boxy. To, že to úzké veřejnosti v okolí vadí, že se na soukromých pozemcích budují boxy, je smutné. Asi nejlepší by podle vás bylo zavést stavební povolení nebo podobnou regulaci viďte,“ ptá se ironicky na LinkedIn Vojtěch Měřínský.