Audio verze článku:

Většina spotřebitelů už se v posledních měsících setkala při konzumaci nápojů s pevně přichycenými víčky. Producenti nealkoholických nápojů, ale i mléka a džusů, musejí přejít na nový systém do července.

Pevně přichycená víčka mají minimalizovat „littering“, tedy jejich pohazování v přírodě. Víčka patří k plastovým výrobkům nejčastěji nacházeným na evropských plážích. Proto EU přišla s tímto opatřením, aby zde jejich výskyt a další znečišťování omezila. Většina výrobců prý termín v Česku stihne.

Nová povinnost se nevztahuje pouze na plastové nápojové lahve, ale na širší skupinu nádob, kam spadají například i kompozitní obaly, jako jsou nápojové kartony. Obecně opatření zahrnuje nádoby na nápoje o objemu až tří litrů.

„Legislativa týkající se neoddělitelných uzávěrů se chystala zhruba tři roky, naši výrobci tedy měli dostatek času na přípravu. Jednalo se zejména o dojednání nových, neoddělitelných uzávěrů a následně nastavení a seřízení výrobních linek,“ uvedla pro  Ekonews Veronika Jakubcová, výkonná ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů s tím, že někteří členové lahve s neoddělitelnými uzávěry dodávají na trh již od loňského roku.

Náklady na investice jednotliví producenti podle ní nesdělují. „Pro spotřebitele je důležitá informace, že výrobci tyto náklady do svých produktů nepromítají,“ zdůrazňuje Jakubcová.

V Kofole výslednou podobu víček ladili zhruba rok a půl. „Z pohledu spotřebitelského jsme přihlíželi k tomu, aby se víčko samo nezavíralo, nepřetáčelo, aby bylo odolné při manipulaci s nápojem, různým teplotám, a hlavně udrželo potřebné sycení u nápojů, kde jsou bublinky nedílnou součásti chuti,“ líčí podrobnosti komunikační manažerka Kofoly Jana Ptačinská Jirátová a dodává, že na vybraných nápojích jsou pevná víčka od jara, na ostatních se objeví v následujících týdnech.

I společnost Mattoni 1873 postupuje podle plánu, aby podmínku včas splnila. „Letos jsme od únoru začali ve výrobě postupně přecházet na používání nových víček, tak aby od června z našich závodů odcházely už pouze lahve s víčky odpovídajícími nové legislativě,“ sdělila mluvčí Mattoni 1873 Lutfia Volfová.

Sáček, který se rozpustí v horké vodě, netěší čistírny odpadních vod

Brýle proti úrazu

V Kofole se netají tím, že novinka zrovna nenadchla zákazníky. „Spotřebitelské testy nám popravdě nedopadaly vždy na jedničku, ale to se v tomto případě dalo čekat, protože jakýkoliv připevněný uzávěr může do určité míry zhoršovat komfort při pití z láhve. To ostatně s nadsázkou popisujeme i v naší kampani na vodu Studena, kterou vyrábíme na chorvatském trhu,“ dodává Ptačinská s odkazem na reklamu a související spotřebitelskou soutěž, ve které bylo možné vyhrát žertovné plastové brýle proti poranění oku právě pevně připojeným víčkem.

Volfová v Mattoni negativní reakce nevnímá, spotřebitelé prý dosud zásadní nespokojenost nevyjádřili. „Naopak se k nám dostávají i pozitivní reakce, kvitující větší bezpečnost (víčko vám nikam nezapadne, např. v autě) nebo lepší třídění PET lahví společně s víčky,“ říká.

Na tuto výhodu upozorňuje i Jakubcová ze svazu nápojářů. „Dnes víme, že na třídících linkách v Česku je zhruba třináct procent lahví bez uzávěrů,“ uvádí.

Lososí farma znečistí moře jako 80tisícové město. Vše kolem umře, říká Nor z rodiny „lososích farmářů“

V mlékárně Madeta byl přechod na novou technologii součástí větší výměny strojů. „Aplikátor víček na obalech byl součástí našich nových plnicích linek, které patří k nejmodernějším na světě, takže i jejich aplikace probíhá bez problémů,“ sdělil Petr Tichý hlavní nákupčí Madety. „Mléko není nápoj, který by někdo pil přímo z kartonu, takže jsme se s tím, že lidem při pití vadí, nesetkali,“ dodává Tichý.

Připraveni jsou také v Mlékárně Kunín, kde víčka používají u nápojů v takzvaném Tetratop balení, tedy u kefírů, acidofilních mlék nebo zakysaných nápojů. „Částečně je používáme také u sortimentu čerstvého mléka. Naši zákazníci si nových víček všimli, zásadnější reakce jsme na ně ale nezaznamenali,“ říká Petry Farkašové z Mlékárny Kunín. Podle ní krok povede ke zlepšení recyklace plastového odpadu a jakožto opatření pro zlepšení životního prostředí jej v celé skupině Lactalis vítají.

Zbytečný materiál navíc

Negativně se k opatření staví Lucia Morvai výkonná ředitelka slovenské Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM).

Polovina oblečení je z problematického polyesteru. Změňte to, apeluje na výrobce organizace

„Jsme toho názoru, že dosáhnout cíle, tedy minimalizovat ‚littering‘ z uzávěrů bylo a je možné zvládnout i dobře nastaveným systémem sběru a recyklace a efektivní komunikací se spotřebitelem. Na Slovensku se to potvrdilo v podobě zálohového systému na plastové lahve a plechovky, který dosahuje už 92% úrovně sběru,“ sdělila Morvai. Upozornila také na studii společnosti PwC z roku 2018, kterou si ale nechali zadat právě producenti nealkoholických nápojů. Podle ní se po letech odlehčování hmotnosti obalů bude jednat o krok, který jde proti tomuto trendu, což bude mít za výsledek větší uhlíkovou stopu.

Radek Janoušek předseda spolku Ukliďme Česko si není jistý, že opatření spasí českou přírodu. „Asi se to spíše týká pláží. U nás lidé PETky většinou vyhazují i s víčkem, i když ještě donedávna nebyla k lahvi přidělaná. Ta novinka sama o sobě není zrovna uživatelsky přívětivá. Navíc se má zavádět systém vratných PET lahví, které se také budou vracet s víčkem, tak moc nechápu ten motiv,“ říká Janoušek.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.