Praha 15. července 2024 (PROTEXT) – Sdružení SOLUS oslavilo 25 let od svého vzniku. Sdílením dat o osobách, které nesplácí své závazky, pomohly členské společnosti ochránit před předlužením stovky tisíc klientů. Zatímco po roce 2010 evidoval SOLUS informace o více než 1 milionu spotřebitelů s dluhy po splatnosti, dnes je to o dvě třetiny méně. Negativní registry SOLUS patří i po 25 letech od svého vzniku k nezastupitelnému nástroji při odpovědném úvěrování v České republice.

V polovině roku 1999 se na spolupráci při ochraně spotřebitelů před neodpovědným zadlužováním dohodly nejprve nebankovní finanční společnosti. Po připojení bank (2001), mobilních operátorů (2005) a následně i dalších ekonomických sektorů vznikl registr negativních informací, který poskytuje komplexní vypovídací hodnotu o platební morálce spotřebitelů na českém trhu.

„Když jsme budovali první registr dlužníků v České republice, ještě neexistovalo doporučení OECD ani Světové banky, že právě multisektorový registr je jedním z nejefektivnějších při rozvoji odpovědného úvěrování. Obrovský pokles dlužníků v prodlení v evidenci členských společností nám však brzy ukázal, že šlo o skutečně dobré rozhodnutí,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

V roce 2012 se podílelo na chodu registrů SOLUS 30 členských společností, které sdílely informace o dluhu po splatnosti u 1 milionu spotřebitelů. Před pěti lety měl SOLUS více než 50 členů, kteří evidovali dluh po splatnosti u 595 tisíc osob. Zatímco počet zapojených členských společností se nad hranicí 50 firem stabilizoval, počet osob evidovaných v Registru fyzických osob SOLUS i nadále klesal na aktuálních 350 tisíc občanů.

„Sdružením SOLUS prošlo během 25 let přes 100 společností. Některé fúzovaly, některé odešly z českého trhu, ale všechny bez výjimky si zaslouží poděkování za to, že přispěly k rozvoji odpovědného úvěrování a udělaly z něj na českém trhu standard. Vývoj dat v Registru fyzických osob ukazuje, že naše nástroje skutečně fungují a jsou nezastupitelným nástrojem při řízení rizika u smluvních vztahů s jednorázovým nebo opakujícím se finančním plněním,“ doplnil Jan Stopka.

Přestože se během posledních 10 let zásadně zlepšila legislativa v oblasti ochrany spotřebitele i pravidel pro poskytování spotřebitelských úvěrů, jsou informace z registrů SOLUS stále nenahraditelné. V roce 2023 odhalil SOLUS potíže s platební morálkou přibližně u 14 klientů ze sta, na jejichž úvěrovou historii se členské společnosti do Registru fyzických osob SOLUS zeptaly.

Díky dostupným informacím o bezproblémové platební morálce klienta v řadě sektorů přispěl SOLUS ke zvýšení dostupnosti služeb a zároveň pomohl snížit náklady na nesplácené pohledávky u společností, které negativní registry SOLUS používají. Díky registrům SOLUS mohou odpovědné společnosti efektivně chránit své klienty před neodpovědným zadlužením, které může skončit až exekucí nebo osobním bankrotem.

Sdružení SOLUS spojuje v úsilí o odpovědné úvěrování více než 50 společností. Ty poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček či nájemního bydlení.

 

SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.

Sdružení SOLUS k dnešnímu dni sdružuje řadu společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.

Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS.

Více informací o sdružení SOLUS naleznete na www.solus.cz a www.smsvypis.cz.

 

Zdroj: Benes Consulting Group