Ústí nad Labem 27. července 2024 (PROTEXT) – „Bezpečnost pro přírodu v Ústeckém kraji“ zahrnuje komplexní přístup k ochraně a udržitelnosti přírodního prostředí, který se zaměřuje na ochranu místních ekosystémů a biodiverzity, environmentální vzdělávání ve školách, odpovědné hospodaření s přírodními zdroji, snižování znečištění a odpadu, spolupráci mezi institucemi a zajištění bezpečných prostor pro zvířata a rostliny. Tímto způsobem se region snaží chránit své přírodní bohatství a zajistit zdravé prostředí pro současné i budoucí generace.
Ústecký kraj, známý svým bohatým přírodním dědictvím, klade velký důraz na ochranu přírody a zlepšování životního prostředí. Region se aktivně zapojuje do environmentální výchovy a osvěty (EVVO), což zahrnuje širokou škálu projektů zaměřených na ochranu rostlin a zvířat. Města, školy a místní komunity se spojují, aby společně čelily ekologickým výzvám a zajišťovaly bezpečnost pro přírodu. Následující článek se zaměřuje na několik konkrétních iniciativ, které se v Ústeckém kraji realizují.
Bezpečné zastávky
Jedním z inspirativních projektů zaměřených na ochranu ptactva je kampaň „Bezpečné zastávky“, do které se zapojila ZŠ Jirkov, Studentská 1427, okres Chomutov. V rámci této kampaně se škola ve spolupráci s městským úřadem snaží minimalizovat riziko úhynu ptáků při střetu se skleněnými plochami na zastávkách veřejné dopravy.
Podle ornitologů připadá na jeden metr čtvereční prosklené plochy jeden mrtvý pták ročně, což představuje až jednu miliardu ptáků ročně, kteří zahynou po střetu se skleněnými plochami na celém světě. Městský úřad proto inicioval spolupráci se školami a poskytl jim polepy tradičních letících siluet ptáků. Žáci po umytí a odmaštění skel nalepili na každou zastávku pět černých a pět bílých polepů siluet ptáků přibližně 10 cm od sebe, aby byla zajištěna jejich viditelnost. Tento krok byl nezbytný, protože jedna silueta by nestačila k tomu, aby ptáci překážku viděli a vyhnuli se jí.
„Teď, když jsme se naučili létat v povětří jako ptáci a potápět se jako ryby, zbývá už jen jediné – naučit se žít na zemi jako lidé.“ – George Bernard Shaw
Aktivity na ZŠ Dolní Podluží
Další příklad environmentálního vzdělávání pochází ze ZŠ Dolní Podluží, kde v průběhu školního roku proběhlo několik aktivit zaměřených na ochranu životního prostředí. Žáci se zapojili do projektu „72 hodin“, během kterého vyrobili ptačí budky, hmyzí domečky a uspořádali sbírku žaludů, kaštanů a nasušených bylin, které následně předali zdejším myslivcům.
Během školního roku byly pro žáky připraveny také projektové dny, jako jsou Den Země a Světový den vody, při kterých si žáci připomněli důležitost vody a zásady recyklace. Kromě toho se zapojili do programu „Tonda Obal na cestách“, jenž přiblížil koloběh ekologicky zpracovatelného odpadu a význam recyklace.
Cílem těchto aktivit bylo nejen přivést žáky k pozitivnímu vztahu k přírodě, ale také vytvářet povědomí o dopadu lidské činnosti na krajinu.
Další příklady a iniciativy
V rámci ochrany přírody spolupracuje Ústecký kraj se Saskem na ochraně přírodního a historického dědictví. Tato spolupráce zahrnuje řadu projektů zaměřených na revitalizaci a ochranu ekosystémů, které jsou společné pro oba regiony. Byly realizovány projekty na obnovu přírodních stanovišť a podporu biodiverzity, které přispívají k udržení ekologické rovnováhy.
Základní škola a Mateřská škola Staňkovice, okres Louny, příspěvková organizace, každoročně slaví Den Země. Tento rok se škola připojila k oslavám s cílem uvědomit si důležitost ochrany životního prostředí a bezpečnosti pro přírodu. Všechny aktivity byly zaměřeny na to, aby si žáci uvědomili, jak je pro nás planeta Země důležitá, a že o ni musíme pečovat. Zhlédli naučná videa, vypracovali pracovní listy, uklidili okolí školy a zamysleli se nad tím, co konkrétně může pro naši planetu udělat každý z nás.
Další školy v Ústeckém kraji, jako například ZŠ Litvínov, se zapojily do programu „EKOškola“, kde žáci monitorují spotřebu energie a vody a navrhují opatření ke snížení ekologické stopy školy. V rámci tohoto programu se děti učí, jak šetřit přírodní zdroje a snižovat množství odpadu.
Město Most se zaměřilo na ochranu místní fauny a flóry prostřednictvím několika projektů. Byla založena komunitní zahrada, kde místní obyvatelé spolupracují na pěstování rostlin a péči o zahradní ekosystém. Tato iniciativa nejen podporuje biodiverzitu, ale také posiluje komunitní vazby a zvyšuje povědomí o ekologických otázkách.
Město Ústí nad Labem se zaměřilo na revitalizaci zelených ploch a výsadbu nových stromů, což přispívá k lepší kvalitě ovzduší a poskytuje útočiště pro místní faunu. Pravidelně se zde organizují úklidové akce, do kterých se zapojují školy, rodiny i jednotlivci. Tyto akce jsou důležité pro udržení čistoty města a ochranu místních ekosystémů.
V Děčíně byla zavedena iniciativa zaměřená na zlepšení vodního managementu. Město investovalo do modernizace kanalizační sítě a čistíren odpadních vod, což výrazně přispělo ke zlepšení kvality vodních toků. Školy v Děčíně také pořádají vzdělávací programy, které se zaměřují na význam ochrany vodních zdrojů a udržitelné hospodaření s vodou.
V Teplicích byl zaveden program zaměřený na ochranu městských parků a veřejných prostranství. Místní školy se aktivně zapojují do péče o tyto oblasti, organizují úklidové akce a výsadbu nových stromů a keřů. Cílem těchto aktivit je zlepšit kvalitu života obyvatel a zároveň poskytnout útočiště pro místní divokou zvěř.
Iniciativa Climate Detectives
Školy v Ústeckém kraji se také zapojují do mezinárodních projektů zaměřených na ochranu životního prostředí. Jedním z nich je iniciativa Climate Detectives, která je zaměřena na žáky základních a středních škol. Tento projekt umožňuje studentům, aby se stali „detektivy klimatu“ a identifikovali problémy ve svém okolí související s klimatem. Žáci následně navrhují řešení a realizují praktická opatření, která přispívají k ochraně klimatu. Tento projekt podporuje spolupráci, kreativitu a vědecké myšlení, což jsou klíčové dovednosti pro budoucí generace.
Závěr
Ústecký kraj je příkladem regionu, kde se environmentální výchova a ochrana přírody staly nedílnou součástí každodenního života. Díky úsilí škol, městských úřadů a místních komunit se daří realizovat projekty, které mají pozitivní dopad na životní prostředí. Ústecký kraj také těží ze spolupráce s jinými regiony, například se Saskem, což přináší nové poznatky a metody ochrany přírody. Tato mezinárodní spolupráce je klíčová pro udržení ekologické rovnováhy a ochranu přírodního a historického dědictví.
Environmentální výchova a osvěta jsou důležitými nástroji pro vytváření uvědomělých a zodpovědných občanů. Školy v celém kraji hrají významnou roli v tomto procesu tím, že organizují různé projekty a aktivity zaměřené na ochranu životního prostředí. Tyto iniciativy nejen vzdělávají, ale také inspirují mladou generaci k tomu, aby se aktivně podílela na ochraně přírody. Bezpečnost pro přírodu v Ústeckém kraji je tedy zajišťována prostřednictvím široké škály projektů a aktivit, které zahrnují nejen ochranu místní fauny a flóry, ale také vzdělávání a zapojení místních komunit. Tento integrovaný přístup je klíčový pro udržení zdravého a bezpečného prostředí pro všechny obyvatele regionu.
MOC DĚKUJEME ŠKOLÁM ZA ZASLÁNÍ INSPIRACE NA AKTIVITY PODPORUJÍCÍ BEZPEČNOST PRO PŘÍRODU.
Nezapomeňte sledovat facebookové a webové stránky jednotlivých center, která si pro vás přichystala mnoho zajímavých eko-akcí, ale i naše webové stránky www.ekoosveta.cz, kde pro vás pravidelně aktualizujeme kalendář akcí a informujeme vás o novinkách z EVVO v našem kraji a poskytujeme i zajímavé didaktické materiály (s využitím gamifikace).
Autor:
Ekoosvěta
Koordinátor EVVO pro Ústecký kraj
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.