V rámci připravované novely zákona o obalech chce ministerstvo životního prostředí vyřešit i problematiku slevových letáků, které často končí téměř okamžitě po prolistování v kontejneru. Narážejí na odpor seniorů a řetězců.
Náklady na likvidaci papírových letáků, které končí v modrých kontejnerech a tvoří až třicet procent jejich objemu, platí obce, potažmo občani. To by se mělo změnit právě díky zavedení recyklačního poplatku, který odvádějí i producenti obalů.
„Nejedná se o zákaz letáků. (…) Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém, kdy za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce a nikoliv ti, kteří je dostávají na trh,“ sdělil ministr Petr Hladík na tiskové konferenci s tím, že podle nedávného průzkumu agentury Ipsos si totéž myslí 70 procent občanů, čtvrtina navíc považuje letáky za obtěžující.
„Považujeme za správné, aby každý výrobce obalu a výrobku za recyklaci zaplatil tak, jako je to například u mobilních telefonů nebo pneumatik,“ vysvětlil.
S recyklačním poplatkem souhlasí i Svaz měst a obcí. „Obce dlouhodobě požadují, aby producenti platili za recyklaci, což se dnes neděje a doplácí na to obecní rozpočty. Proto bylo i naší iniciativou tento recyklační poplatek zavést a nastavit podmínky způsobem: kdo vyprodukuje, ať nese svůj díl odpovědnosti za vznik odpadu,“ uvádí předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Podle MŽP vypočítá poplatek Eko-Kom, který provozuje celorepublikový systém, jenž zajišťuje zpětný odběr a využití odpadů z obalů. Podle mluvčí Eko-Komu Lucie Müllerové je letáky možné do modrého kontejneru dávat, byť se jedná o nižší kvalitu materiálu, u kterého další recyklaci komplikuje vyšší „probarvenost“.
„My máme na starosti obalové odpady, tím pádem je to naprostá novinka. Vím, že MŽP chce, abychom letáky spravovali, ale podrobnější informace k tomu nemám. Můžeme se bavit na základě finálního rozhodnutí,“ sdělila a dodala, že doteď spadaly letáky do tiskovin, resp. neobalového odpadu, o který se Eko-Kom nestaral.
Obavy seniorů rozptýleny
Problém s „novinkou“ mají zástupci seniorů, kteří se bojí, že letáků značně ubyde. Pro důchodce se má jednat o hlavní zdroj informací o slevách, které vyhledávají, aby vyšli s penzí.
„Z průzkumu, který jsme si nechali zpracovat agenturou Nielsen vyplývá, že papírové letáky jsou důležité pro 77 procent seniorských domácností. Rozumíme argumentaci ministerstva, ale faktem je, že senioři se začali ozývat s obavami, že je to snaha letáky přesunout do digitálního prostředí a oni o ně přijdou. Oceňujeme, že pan ministr vyslechl naše argumenty a ujistil, že snahou není likvidace, ale optimalizace počtu tištěných letáků. Shodli jsme se na tom, že papírové reklamní letáky by se ideálně měly dostávat tam, kde jsou chtěné,“ říká předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová.
Dojde ke zdražení
Podle průzkumu MŽP více než 80 procent lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem. Řeči o lepším cílení a distribuci na ty, kteří o letáky stojí, rozladily zástupce obchodníků. I přes snahy o digitalizaci je pro ně leták velmi důležitým komunikačním prostředkem zvláště směrem ke starší generaci.
Obchodníci nyní hrozí, že zpoplatnění letáků povede ke zdražení zboží a služeb, kdy obchodníci údajně budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen.
„Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky. Ministerstvo životního prostředí chce obchodníkům stanovit povinnosti, jak mají doručovat reklamní letáky, jak vyplývá z dnešního oznámení ministerstva. Tím se MŽP pouští do přímé regulace reklamy, přestože tato oblast je v gesci ministerstva průmyslu a obchodu,“ píše se v tiskové zprávě, kterou Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) rozeslal novinářům po tiskové konferenci na ministerstvu.
Produkce letáků je dle MŽP v ČR stabilně okolo čtyř miliard kusů ročně (zhruba 20 tisíc tun ročně). Podle resortu by na základě nového opatření mohl klesnout objem letáků „až o čtvrtinu“, což zaznělo na tiskové konferenci. Zákon má platit od jara příštího roku.
Letáky, jako prostředek komunikace své nabídky a především slev, dnes využívají všechny velké obchodní řetězce jako jsou Kaufland, Lidl, Tesco, Penny či Makro. Právě posledně zmíněné se už před několika lety snažilo letáky omezit a podobné informace probleskovaly i od dalších obchodníků.
Nicméně letáky žijí dál. Podle dříve uváděných dat mají v průměru 32 stran a podle expertů by tak pro začátek stačilo třeba omezení počtu stran. Poslední týdenní leták Lidlu má ale například 46 stran, ode dneška platný leták Tesca pro supermarkety má deset stran, ale pro hypermarkety 45 stran. Podobně to mají i ostatní, malý leták Billy má čtyři strany, velký 34 stran a podobně.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.