Liberec 11. října 2024 (PROTEXT) – V Libereckém kraji se meziročně zvýšil počet dopravních nehod. Za prvních devět mě-síců tohoto roku stoupl oproti stejnému období roku 2023 o bezmála 200 nehod. Nejvíc řidiči bourají na Liberecku, nejméně na Jablonecku. Přestože počet nehod meziročně stoupl, snižuje se počet mrtvých a těžce zraněných. Důvodů, proč tomu tak je, může být několik.
Od začátku ledna do konce září tohoto roku se stalo v ČR celkem 69 312 dopravních nehod. Oproti stejnému období loňského roku je to pokles o 332 nehod. Nehodová bilance v Libereckém kraji se za prvních devět měsíců tohoto roku od té republikové bohužel liší a není příliš lichotivá. Policie eviduje v kraji celkem 3 983 dopravních nehod, což je v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 189 případů. Prvenství v počtu nehod za prvních devět měsíců roku drží okres Liberec, následuje okres Česká Lípa, poté Semily a Jablonec nad Nisou. Pokud bychom se podívali na počet nehod podle zavinění, tak na čele tabulky jsou řidiči motorových vozidel, následují srážky se zvěří a s velkým odstupem nehody zaviněné řidiči nemotorových vozidel. U nehod zaviněných řidiči motorových vozidel je nejčastější příčinou nesprávný způsob jízdy, s velkým odstupem nepřiměřená rychlost i nedání přednosti.
Podle předběžných informací Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky bylo od začátku ledna do konce září 2024 v důsledku dopravních nehod na českých silni-cích usmrceno 338 osob. Meziročně je to o 15 méně. Ve srovnání se situací před 10 lety, tedy s rokem 2014, bylo usmrceno o 135 osob méně, což znamená pokles o neuvěřitelných 29 %. Historicky se letos jedná o druhý nejnižší počet fatalit. O jednu méně bylo evidováno jen v roce 2021. Přestože se v Libereckém kraji zvýšil počet dopravních nehod, je při hlubší analýze patrné, že za řadou čísel existuje také pozitivní trend, podobný tomu celorepublikovému. Meziročně klesl počet mrtvých a těžce zraněných. Zatímco v roce 2023 bylo od ledna do konce září evidováno 16 úmrtí, letos to bylo za stejné období o 4 méně. U těžce zraněných je pokles ještě výraznější. Letos jich policejní statistiky evidují 34, což je o 18 méně než v roce uplynulém.
Zatím nejsou k dispozici analýzy, které by dokázaly s jistotou říct, proč stoupl počet nehod, ale klesá počet mrtvých a těžce zraněných. „Mohou za tím být stále dokonalejší bezpečnostní prvky ve vozech, také kvalitnější silnice a v neposlední řadě vzdělávání řidičů,“ nabízí vysvětlení ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák a pokračuje: „Data naznačují, že se v průběhu let účastníci silničního provozu stávají odpovědnější. Určitě se do toho promítá i to, že se o tématu bezpečnosti více mluví. Lidé více přemýšlí o svém bezpečí ve vozidle, na kole, ale také jako chodci. Přemýšlí o prvcích pasivní bezpečnosti vozidla, stejně jako o reflexních prvcích.“ Nasvědčovala by tomu také čísla ohledně nehod elektrokol a elektrokoloběžek, kterých se v součtu stalo celkem 35, tedy o 14 méně oproti prvním devíti měsícům loňského roku. Letos je pokles usmrcených a těžce zraněných na těchto dopravních prostředcích dosud nulový oproti roku 2023, kdy statistiky uvádějí celkem 4 těžce zraněné. I lehkých zranění je výrazně méně.
Za zvýšeným počtem nehod v Libereckém kraji může být nezkušenost či nepozornost řidičů. Tvrzení by se mohlo opřít o první místo v kolonce, která má v policejních statistikách označení “druh nehody“. Tam se totiž s 990 kolizemi umístila srážka se zaparkovaným nebo odstaveným autem, následuje 925 případů srážky s pevnou překážkou, za kterou ale také může být i alkohol, nejen nepozornost. Přestože se může zdát číslo vysoké, meziročně došlo k poklesu oproti roku 2023 o 37. Třetí místo si vysloužilo 769 srážek se zvěří. Až pomyslná „bramborová“ medaile patří kolonce s názvem „srážka s jedoucím nekolejovým vozidlem“ – od ledna do září jich policie eviduje 746. V Libereckém kraji dlouhodobě s účastníky silničního provozu pracuje. Snahou je snížit nejen počet nehod, ale také zvýšit bezpečnost na silnicích, jak potvrzuje za Tým silniční bezpečnosti Jan Polák: „Liberecký kraj se v oblasti BESIP zapojuje do republikových projektů, které míří nejen na účastníky silničního pro-vozu, ale také na systém jejich výuky. Příkladem je dlouhodobá podpora dopravní výchovy, podpora seminářů pro pedagogy a preventisty nebo podpora tvorby nových pomůcek. V oblasti motocyklistů se pak Liberecký kraj aktivně účastní projektu Učme se přežít, který zahrnuje nejen kurzy pro veřejnost, ale také tvorbu metodických pomůcek pro učitele autoškol a zkušební komisaře.“
Poklesl meziročně také počet nehod na suchém znečištěném i mokrém povrchu, na posypané silnici s náledím nebo ujetým sněhem, stejně jako na stejném povrchu bez posypu. Liberecký kraj se stará o přibližně 2 000 km silnic druhých a třetích tříd a bezpečnosti na silnicích se věnuje dlouhodobě. Zaměřuje se také na rizikové lokality, kde řidiči nedodržují maximální povolenou rychlost, a pomáhá obcím s identifikací těchto míst. „Netýká se to jen přechodů pro chodce, které jsou jednou z mnoha oblastí, kde překračování maximální povolené rychlosti dlouhodobě řešíme. Liberecký kraj v souvislosti s tím také zaplatil skryté měření vybraných úseků,“ doplňuje náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták. V minulosti pomohla iniciativa kraje Vratislavicím nad Nisou nebo Raspenavě, kde se osvědčila spolupráce Libereckého kraje, obce a Týmu silniční bezpečnosti. V Raspenavě na základě výsledků měření město zrealizovalo poptávkový přechod pro chodce u základní školy, aby v místě došlo ke zklidnění dopravy.
Bližší informace podá:
Ing. Jan Polák
ředitel Týmu silniční bezpečnosti