Letošní třetí ročník Zelené výzvy, která motivuje zaměstnance bank, pojišťoven a platebních firem, aby do práce zamířili jinak, než sami autem se spalovacím motorem, překonal loňský ročník.  Za září a říjen nasbírali soutěžící při cestě do práce a z práce 2 208 388 „zelených kilometrů“, což bylo o téměř 116 tisíc kilometrů více než loni.

Skupina ČSOB k celkovému výsledku přispěla 1 212 305 kilometry. ČSOB Pojišťovna k tomu přidala 205 097 kilometrů. Celkově se letos přihlásilo dvakrát více bank, pojišťoven a platebních institucí než loni, soutěžilo 19 firem.

„Zelená výzva je něco, co budeme muset do budoucna žít permanentně všichni. Jak říká můj syn, pouze elektrická či autonomní auta nejsou řešení, protože i s nimi se na ulici nebude dát hnout. Nejlepší autonomní doprava je metro, vlak či jiná forma hromadné dopravy,“ řekl na slavnostním vyhlášení generální ředitel ČSOB Aleš Blažek, který jezdí do práce na kole šestkrát až sedmkrát za měsíc.

Blanka Beranová manažerka zodpovědná za řízení udržitelnosti v ČSOB na akci připomněla, že pro Česko bude klíčové snížit emise v energetice, průmyslu, dopravě, budovách a zemědělství. „Provoz ČSOB je v podstatě uhlíkově neutrální již dnes,“ uvedla s tím, že skupina odebírá čistou elektřinu a má budovy s nejlepšími certifikáty udržitelné výstavby.

Zbytkové emise, které zatím ČSOB skupina v rámci svého vlastního provozu nedokáže eliminovat, kompenzuje investicemi do „vysoce kvalitních světových programů“, přestože jsou si vědomi, že ve způsobech měření uhlíkových kreditů mohou být stále potenciálně nedostatky. Myslí si, že je důležité podporovat kvalitní projekty, které jsou certifikovány podle nejpřísnějších norem a jejichž cílem je ochrana klimatu, zachování biologické rozmanitosti a které přinášejí výhody pro místní společenství.

Výrazně složitější, než ekologické řešení vlastního provozu, je podle Blanky Beranové schopnost finančních institucí ovlivnit chování svých klientů a posouvat ho směrem k udržitelné ekonomice šetrné vůči životnímu prostředí. „Naší rolí je pracovat na tom, aby se jim dařilo realizovat investice do udržitelných nebo změnových aktivit. Musíme zafinancovat transformaci, a ještě transparentně udržitelnost reportovat za celé finanční portfolio. Navíc je velmi důležité, aby i naši zaměstnanci chápali podstatu změn a v čem spočívá transformace v jednotlivých sektorech,“ shrnula.

Facility manager ČSOB Josef Šedivý pojal výzvu jako zkoušku elektromobilů, i jeho kilometry se započítaly. Zároveň většina najetých kilometrů byla spojena se spolujízdou kolegů z místa bydliště. „ČSOB od roku 2015 snížila svou uhlíkovou stopu o 71 procent. Teď jsme si stanovili do roku 2030 další cíl, snížit ji o 77 procent, což už paradoxně není tak jednoduché, protože 46 procent našich emisí ještě tvoří dojíždění zaměstnanců do práce. I Zelená výzva je způsob, jak lidi motivovat, aby dojížděli šetrněji k životnímu prostředí a vyzkoušeli něco nového,“ vysvětlil.

Jde o investice, ne životní styl

Ondřej Přibyla z projektu Fakta o klimatu dal celou výzvu do kontextu klimatické změny. Připomněl, že teplota v Česku se od roku 1961 zvýšila o 2,2 stupně Celsia, a to právě v důsledku přibývajících emisí skleníkových plynů. „Daleko závažnější ale je, že rok 2024 bude ještě z pohledu let 2050 nebo 2060 jeden z chladnějších, protože trend se bude zhoršovat,“ sdělil s tím, že banka nicméně může ke snižování emisí významně přispět.

Podotkl, že emise skleníkových plynů v Česku jsou ze 75 procent způsobené spalováním fosilních paliv, přičemž 27 největších emitentů zodpovídá za 43 procent celkových emisí. „Chceme-li změnu, tak působte tady, jste systémový hráč, můžete nastavovat pravidla,“ hovořil k přítomným bankéřům. „Pokud chceme my jako jedinci něco změnit, tak musíme učinit některá zásadní investiční rozhodnutí – zateplit domy, místo spalovacích motorů jezdit elektromobily, a vyrábět si elektřinu pomocí solárních panelů, nejde o drobné změny v životním stylu, ale o relativně velká investiční rozhodnutí,“ shrnul Přibyla.

Zelená výzva

Vedle ČSOB a Mastercard se letos do Zelné výzvy zapojily banky Creditas, Česká spořitelna, Essox, ING Bank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank, UniCredit Bank a pojišťovny Allianz, Colonnade Insurance, ČSOB Pojišťovna a Kooperativa. Dalšími účastníky byly NN pojišťovna a penzijní společnost, platební a finanční společnosti Comgate, Global Payments, KB SmartPay a Shoptet a poskytovatel zaměstnaneckých benefitů Up Česká republika.

Všechny uvedené firmy zaměstnávají dohromady téměř 37 tisíc lidí. Nejvíce zelených kilometrů v přepočtu na počet zaměstnanců nasbírala v Zelené výzvě 2024 společnost Colonnade Insurance, druhý nejvyšší počet kilometrů získal Up Česká republika a na třetím místě se umístila společnost Global Payments.

Dopravní prostředky, kterými soutěžící najeli nejvíce kilometrů, byly vlak (566 tisíc km), metro (339 tisíc km), autobus (332 tisíc km), spolujízda (220 tisíc km) a kolo nebo koloběžka (130 tisíc km). Skupina ČSOB si připsala nejvyšší počet nasbíraných kilometrů celkem s hodnotou převyšující 1,4 milionu km, což je více než polovina nasbíraných kilometrů.

Partnerem tohoto  článku je společnost ČSOB.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.