Výroba rostlinných alternativ k burgerům, párkům a dalším masovým výrobkům už začala pronikat i do českých masokombinátů. Jako první začaly veganské produkty vyrábět Uzeniny Příbram. I tuzemské firmy tak nastupují na trend, který je patrný v zahraničí už delší dobu.
„Jako první jsme z naší řady Vegedelikates uvedli na trh, ve spolupráci s obchody Penny Market, burger a mleté,“ uvádí za Uzeniny Příbram šéfka marketingu Nikola Vlastníková s tím, že oslovit chtějí jak vegetariány, flexitariány (ti, co jedí maso jen občas), tak i konzumenty převážně masových jídel. Jejich burger vyrábí z hrachové a pšeničné bílkoviny.
Výrobky byly nejprve zařazeny do jednorázové týdenní akce, a poté do standardního prodeje. Nyní podle Vlastníkové dodávají měsíčně zhruba tři tuny těchto produktů. Následovat by měly rostlinné varianty párků či měkkých salámů.
Výroba rostlinných a masových výrobků je v masokombinátu oddělena, jak co se týče prostoru, tak časově. „Masné a rostlinné výrobky se potkají až zabalené při závozu a v prodejních vitrínách,“ dodává.
Firma už se kvůli svému novému „zelenému“ zaměření setkala i s údivem některých spotřebitelů. „Setkali jsme se již s několika komentáři z řad spotřebitelů, spíše konzumentů masa, že výroba veganských i vegetariánských produktů v masokombinátu není v pořádku,“ potvrzuje Nikola Vlastníková. S výjimkou ortodoxních veganů ale mohou být podle ní spotřebitelé díky zmíněnému oddělení výrob klidní.
Rostlinné placky mající připomínat ty masové vyrábí v Česku nedaleko Teplic i společnost Nestlé. Podle dřívějších informací se chystala na tento trh vstoupit i společnost Hamé, dosud známá hlavně svými masovými paštikami.
Kromě rostlinných masných výrobků je trend rychlého nárůstu patrný hlavně u alternativ k mléčným výrobkům. Velké mezinárodní firmy to pochopily už před lety a mají tímto směrem zainvestováno. Pod společnost Danone tak například takto spadají značky jako Alpro a Provamel. Coca Cola zase vyrábí přímo za Prahou rostlinná mléka AdeZ pro český, ale hlavně zahraniční trh.
“V prodeji našich rostlinných produktů značky Alpro jsme zaznamenali v měsících leden až červen čtvrtinový nárůst ve srovnání s minulým rokem. Zároveň náš podíl na trhu rostlinných výrobků představuje více než šedesát procent a plánujeme do konce roku nárůst ještě navýšit,“ uvádí například mluvčí společnosti Danone Katarína Palečková.
„Rozšiřující se sortiment rostlinných produktů a zařazování rostlinných produktů firmami, které se do té doby specializovaly pouze na živočišnou výrobu, svědčí o tom, že se pro tyto produkty vytvořil dostatečný odbyt a jde o dlouhodobý trend,” vidí směr jasně předseda České veganské společnosti Martin Ranninger.
Otázkou je, nakolik bude mít tento trend, podporovaný snahou o zdravější životní styl a ekologičtější chování, dopad na spotřebu „pravých“ mléčných a masových výrobků. V každém případě se u nich nedá mluvit o nárůstech, jakých dosahují jejich alternativy, rostoucí ale z nuly.
„V následujících letech lze počítat s postupným nárůstem a rozšiřováním rostlinných výrobků do standardní a stálé nabídky,“ uzavírá Vlastníková za Uzeniny Příbram.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.