V severočeských Lovosicích vznikl největší dobíjecí hub napájený z obnovitelných zdrojů elektřiny. Konkrétně z vodní elektrárny. Jde zároveň o největší dobíjecí hub v Česku.
Malá vodní elektrána, která ekologické dobíjení elektromobilů zajišťuje, leží na Labi v obci Píšťany. Elektrárna má výkon skoro tři megawatty (MW) a běží prakticky nepřetržitě.
Hub fungoval několik měsíců ve zkušením režimu, od čtvrtka je v ostrém provozu. Disponuje šestnácti nabíječkami, dvanáct z nich je určeno pro rychlé dobíjení. Čtyři dobíjecí stanice provozuje Ionity (charger o výkonu 350 kW), osm Tesla (Supercharger v3 250 kW). V místě jsou také čtyři pomalé dobíjecí stanice (AC 22 kW) na běžné dobíjení, které vybudovala Asociace pro elektromobilitu a ty jsou určeny pro město Lovosice. To znamená, že místní si u nich dobijí elektromobil zdarma, u ostatních stojanů rychlého dobíjení se platí standardní ceny dle tarifu Ionity a Tesly (byť náklady na výrobu obnovitelné elektřiny jsou až o dvě koruny nižší na kWh), protože na síť jsou připojena i městská sportoviště a kulturní dům .
„Tesla a Ionity mají ceníky pro danou zemi zatím jednotné,“ doplňuje k tomu ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš. Podle něj se ale připravují dynamické ceny dle zdroje elektřiny nebo času dobíjení. Veřejné dobíjení elektromobilů z obnovitelných zdrojů by tak v budoucno mohlo být levnější.
Náklady na vybudování hubu se podle Hataše pohybují v řádech jednotek milionů korun. Návratnost investice je vypočítána na sedm let. „Ale především jde o základ komunitní energetiky,“ zdůrazňuje.
Čistou a levnou elektřinou je kromě nabíječek napájen ještě zimní stadion v Lovosicích, krytý plavecký bazén a další sportoviště města.V případě odstávky je připravené záložní nabíjení ze sítě. Lovosice se chtějí stát smart městem a základem toho je podle starosty Milana Diana i propojení technologií a ekologie. „Jedině tak lze zachovat životní komfort a přitom se chovat odpovědně k přírodě. Naučit se využívat zdrojů udržitelným způsobem. Předpokládá to ale také posun myšlení lidí a větší sounáležitost, odpovědnost a mnoho práce,“ uvedl Dian.
U ultrarychlých dobíjecích stanic, které v Lovosicích vyrostly, dobijí zákazníci novější modely s větší kapacitou baterie v řádu několika minut, podle toho, kolik potřebují dobít. To je dobrá zpráva pro všechny elektromobilisty s novějšími modely. V Česku totiž převažují veřejné rychlé dobíjecí stanice o výkonu padesát kW, které sice stačí pro starší modely elektromobilů s nižší kapacitou baterie, pro nové modely elektoaut s dojezdem například 400 km už jsou ale takové dobíječky pomalé.
Asociace pro elektromobilitu připravuje v Česku dalších 26 obdobných projektů, které mají být napájeny ze slunce přes fotovoltaiku. Podle předsedy Komory obnovitelných zdrojů Štěpána Chalupy má Česko potenciál obnovitelných zdrojů na pokrytí nabíjení až padesátkrát více elektromobilů, než jich Ministerstvo dopravy do roku 2030 očekává. Resort v Národním akčním plánu předpovídá, že v roce 2030 bude v tuzemsku 220 až pět set tisíc registrovaných osobních elektromobilů. Jejich celková roční spotřeba elektřiny je odhadována na úrovni 430 až 860 gigawatthodin (GWh).
Obnovitelné zdroje energie mají v tu dobu pokrývat nejméně dvakrát víc energie než dnes a jejich podíl ve spotřebě elektřiny podle Komory obnovitelných zdrojů energie má ve spotřebě elektřiny dokonce trojnásobný. Hlavním motorem proměny v energetice má být rostoucí zájem podnikatelů a domácností o stále levnější čistou energii.
Podle letošní analýzy Ernst & Young (EY) přesáhne v roce 2028 v Evropě objem prodaných elektromobilů auta se spalovacími motory. V Číně je zlomový bod očekáván v roce 2033 a ve Spojených státech v roce 2036.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.