Barbora Vajnarová a Libor Mertl

Chtěli bychom mít ve správní radě i exekutivě více žen.

Barbora Vajnarová je manažerka marketingu a udržitelnosti, Libor Mertl je spoluzakladatelem společnosti ComAp.

Společnost ComAp zveřejnila nedávno svůj první ESG report. Jeho součástí je i strategie a cíle v oblasti environmentální či sociální. Jedním z nich je snížit rozdíly mezi platy mužů a žen na stejné pozici z dnešních devíti na dvě procenta.  

„Pokud bychom se ale bavili o neočištěném pay gapu, který se povinně reportuje, tak ten je výrazně vyšší. Jsme technologická firma, většina zaměstnanců jsou muži, je to zhruba 80 na 20, elektroinženýři, softwarový inženýři a tak dál. Takový asi je bohužel trend v řadě firem, ale proto jsme se zaměřili na očištěný pay gap, aby nám to dalo větší informační hodnotu,“ popisuje Barbora Vajnarová, manažerka marketingu a udržitelnosti.

ComAp se dále snaží, aby i na technických pozicích, jakých je v této firmě většina, pracovalo více žen. „Já bych chtěl mít ve správní radě, v exekutivě víc žen. Myslím si, že to je žádoucí, že to je zdravý, že to je dobrý, ale nejde to rychle, protože na trhu není nabídka 50 na 50, ale je ve prospěch mužů,“ dodává i spoluzakladatel ComApu Libor Mertl.

Problém přitom začíná už na školách, proto se i ComAp snaží se školami technického zaměření spolupracovat. „Snažíme ukazovat ty dobrý příklady, máme řadu žen jako stážistek nebo vývojářek. Snažíme se nabízet flexibilní úvazky pro pozice, kde to lze a ukazovat, že ta možnost tady je, a nejenom pro ženy, pro muže to platí stejně. Ale já jsem přesvědčena, že to jako bude ještě trvat. Je to strukturální věc,“ doplňuje Vajnarová.

Comap vyrábí a dodává do celého světa řídící jednotky pro lokální zdroje energie, ať už jsou to klasické generátory nebo obnovitelné zdroje. Pobočky má v patnácti zemích.

Další cíle má firma v oblasti environmentální, ať už jde o Scope 1, 2 či 3. V poslední kolonce si dala společnost za cíl snížit emise CO2 do roku 2030 o dvacet procent.

„Je to spíš ambice, kterou bychom rádi naplnili, protože Scope 3 je více problematický. Ale budeme hledat cesty, jak se k tomu dopracovat. Důvod je, že náš Scope 3 je v absolutní většině způsobený našimi produkty, a to jednak jejich výrobou a potom užíváním,“ vysvětluje Barbora Vajnarová.

Jde o to, kolik emisí produkty emitují během celého životního cyklu. V případě ComApu jde o řídící systémy, které jsou u zákazníka deset patnáct let, mají nějakou spotřebu, během dne jsou určitý počet hodin nebo celý den zapnuté a spotřebovávají elektřinu. To vše se počítá do Scope 3.

Vzhledem k tomu, že firma počítá s dalším růstem, snaží se především snižovat energetickou náročnost svých zařízení a se snažit v daných zemích využívat zelenou energii.

V podcastu se dále dozvíte:

  • Proč se česká společnost pustila do nefinančního reportingu dříve, než jí ukládá legislativa,
  • Jak dopadla analýza dvojí materiality,
  • Co je u ComApu Scope 4,
  • Jak se firmě daří snižovat Scope 1 a 2,
  • A jak se poprat se snižováním emisí ve Scope 3,
  • Jak ESG ovlivní vývoj nových produktů,
  • Co ComAp plánuje v oblasti taxonomie,
  • Jak se snaží posílit ve firmě postavení žen,
  • Jak má firma ošetřeno „géčko“, a proč se řídí britským governance standardem.

Partnerem tohoto podcastu je společnost Allianz.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.