Jeden systém přepravy, ať už lidí, nebo zboží, rovná se udržitelnější doprava ve městě. Taková je vize Liftaga, jehož řidiči vozí nejen lidi, ale i zásilky z e-shopů.
Šéf Liftaga Ondřej Krátký ve spojitosti s tím, co firma dělá, už nechce nyní příliš používat slovo „taxi“, ale spíš přeprava lidí a zboží. „Jsem rád, že jsem Ondra z taxíku, ale psychologický limit této škatulky je největší, který máme, protože dnes už umíme mnohem víc,“ vysvětluje Krátký.
Systém pro sdílení přepravní kapacity, který Liftago buduje, mohou využívat jak jeho řidiči, tak ostatní přepravci, kteří se do něj mohou zapojit. Myšlenka je taková, že řidič (pro příklad uveďme taxi), který mimo hlavní špičku stojí, může v mezičase místo člověka odvézt balíček. Tím se využijí auta, která už ve městě stejně jsou, což by mělo v důsledku městské dopravě odlehčit.
„To, co budujeme, je síť komerčních řidičů, kteří jsou on-line, dělají svoji práci a do toho jim chodí poptávky od nás. Je to vytěžování řidiče zásilkami, které se nacházejí v jeho bezprostředním okolí,“ vysvětluje Krátký.
Jedním z benefitů je, že se tímto způsobem může zkrátit cesta z e-shopu k zákazníkovi. Čím větší hustota řidičů či dalších kurýrů (třeba i na kole) ve městě, tím jsou vzdálenosti menší a efekt udržitelnější dopravy větší. „Ideální situace je, když kurýr dostane zakázku a jede 300 metrů ke skladu, který má na dohled, protože je zrovna poblíž. Z toho přichází ta největší úspora,“ říká Krátký.
Liftago už systém provozuje ve dvanácti městech včetně Bratislavy. V tuto chvíli umí dovézt víc zásilek pro různé klienty najednou, systém je připravený i na přepravu člověka a zásilky současně. To je ale zatím vize do budoucna. „Ve chvíli, kdy budou z desetitisíců balíků denně statisíce, bude to možná ten správný moment jít touto cestou,“ uvažuje Krátký.
Přeprava v rámci města taky zkracuje čas, za který se zásilka dostane ke klientovi. Zboží, které míří do stejného města, odkud se posílá, nemusí jít na depo a pak zase zpět do města jako u tradičních dopravců. U zásilky v rámci jednoho města odpadá taky balení zásilek do kartónu, jako v případě využití běžných přepravních služeb. To se promítne i do nižších nákladů e-shopu, poukazuje Krátký.
Alza, Rohlík a další e-shopy
E-shopů, které služeb Liftaga využívají, jsou nyní podle Krátkého „vyšší desítky“. Mezi největší partnery patří Alza nebo Rohlík. Už loni se Liftago spojilo také s platformou pro e-shopy Shoptet. Díky tomu mohou i menší e-shopy nabídnout zákazníkům express delivery, tedy rychlé doručování do několika hodin od objednávky, které si zákazník vybere už v košíku. Partnery má Liftago ale i z řad dalších e-shopů mimo tuto platformu, služeb Liftaga už dnes může využít kdokoliv.
Nemáme ambici nahradit balíkovou přepravu
Liftago podle Krátkého nemá ambici nahradit balíkovou přepravu, ale najít synergie mezi systémem mezinárodní a meziměstské dopravy a doplnit ji o tu městskou tak, aby ušetřili všichni.
„Obecně všichni balíkoví přepravci pro nás tvoří přirozeného partnera, nikoliv nepřítele nebo konkurenta,“ říká Krátký s tím, že Liftago nebuduje vlastní logistiku, ale přiděluje přepravní kapacitu v reálném čase bez předchozího domlouvání. Funguje tedy jako přepravní síť, ne jako přepravce samotný.
Pandemie poškodila taxi byznys
Hlavní byznys Liftaga, tedy licencovanou taxislužbu, na jaře zasáhla pandemie koronaviru. V létě se klienti vrátili, nyní, s novými omezeními, kdy nefunguje kultura, sport, restaurace a lidi sedí doma na home office nebo učí děti, Liftago úbytek klientů opět cítí.
„Logistiku jsme nebudovali s cílem, aby nás tato část byznysu zachraňovala, ale korona ji nakopla. Zatím nám víc uškodila v taxi, než přispěla v logistice, takže jsou to smíšené pocity. Nicméně logistika je určitě způsob, kterým chceme dále růst,“ dodává Krátký.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.