Prodeje elektromobilů v Česku i ve zbytku Evropy navzdory ekonomickým dopadům pandemie koronaviru rostou. Prodeje aut s klasickým spalovacím motorem naopak klesají.
Během prvních dvou čtvrtletí letošního roku vzrostly na šestnácti hlavních evropských trzích prodeje elektromobilů včetně plug-in hybridů o téměř polovinu. Prodeje aut s klasickým spalovacím motorem naproti tomu klesly o 56 procent, vyplývá z údajů výzkumné agentury Bloomberg New Energy Finance (NEF).
Evropa se ve statistikách prodejů elektromobilů vymyká zbytku světa. Na dalších velkých trzích jako je severní Amerika nebo Čína, totiž prodeje aut do zásuvky klesly. V severní Americe o minus 38 procent, v Číně o 31 procent a celosvětově šly prodeje dolů o patnáct procent.
Podle analytika Bloomberg NEF Nathaniela Bullarda předčily prodeje elektromobilů v Evropě veškerá očekávání. Jejich prodeje za celý letošní rok tak pravděpodobně porostou, přestože jim Bullard a jeho kolegové ještě před čtyřmi měsíci předpovídali osmnáctiprocentní pokles odbytu.
To, že si elektromobily na evropském trhu vedou dobře navzdory ekonomickým dopadům pandemie koronaviru, ukázala už v srpnu zveřejněná data společnosti PwC za letošní 2. čtvrtletí. Podle ní zaznamenalo pět hlavních evropských trhů (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko a Itálie) růst jak v prodejích čistě bateriových elektromobilů (+ 35 %), tak i v kategorii plug-in hybridů (+ 121 %). Jedinou klesající kategorií byly podle společnosti klasické hybridy (mají sice elektromotor, ale méně výkonný a nedobíjejí se ze zásuvky, ale za jízdy), kterých se prodalo o 29 procent méně než před rokem.
Plug-in hybrid jako zlatá střední cesta
Plug-in hybridy se v současné době jeví jako zlatá střední cesta mezi auty s klasickým spalovacím a čistě elektrickým motorem. Mají totiž obojí. To automobilkám pomáhá snižovat emise a plnit tak unijní limity. Zároveň nejsou tak drahé jako auto čiště na elektřinu a řeší i problém stále ještě poměrně řídké sítě nabíjecích stanic.
Prodeje čistě bateriových elektromobilů pak táhnou především dotace. Nejvyšší mají podle dat PwC Francouzi, kteří mohou zažádat až o 12 000 eur, Nizozemci pak o čtyři tisíce eur. Na dvojnásobek (6000 eur) nedávno zvedlo dotace Německo. Ke státní pobídce mohou naši západní sousedé dostat další pobídku od samotného výrobce, a to dalších tři tisíce eur.
Ve Francii díky dotacím stouply prodeje bateriových elektromobilů o téměř padesát procent, v Německu se meziročně prodalo o 257 procent více plug-in hybridů.
Česko v prodejích zaostává
Prodeje elektromobilů rostou i v Česku, a to přesto, že u nás žádné dotace nejsou. A zřejmě minimálně v dohledné době ani nebudou, jak v uplynulém týdnu uvedl na konferenci deníku E15 Udržitelný byznys ministr životního prostředí Richard Brabec.
Čistě bateriových aut se u nás prodalo meziročně o 34 procent víc, hybridů a plug-in hybridů o 284procent více.
„Růst přičítám zejména prudkému rozvoji kategorie plug-in hybridů, které se teprve letos začaly ve větší míře nabízet. Svou pozitivní roli určitě hraje i nová nabídka Škody Auto v této kategorii, na kterou tradičně slyší velká část českých kupujících,” uvedl k tomu expert PwC Česká republika na automobilový trh Michal Razim.
V objemu prodejů však oproti pěti největším evropským trhům zaostáváme. Za kvartál se tu prodávají řádově stovky elektrických aut a jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty je 1,37 procenta.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.