Firmy nahrazují vozy se spalovacími motory těmi na čistě elektrický pohon. Motivují je nižší provozní i servisní náklady i snižování primárních emisí. To jim může vylepšit nefinanční data o své činnosti, která budou muset některé firmy od příštího roku povinně zveřejňovat stejně jako účetní závěrku.
Jednu z největších flotil elektromobilů v Česku má Pražská energetika – nyní má 116 vozů. Jako dodavatel energií má k elektromobilitě blízko, spolu s ČEZ a E.ONem patří také mezi tři největší provozovatele sítě dobíjecích stanic v Česku. Firma vozy využívá jako služební, manažerské a také ve firemní půjčovně určené pro zaměstnance. Za největší výhody elektromobilů považuje zejména nízké servisní a provozní náklady, dále jízdu po dálnici nebo parkování v centru Prahy zdarma. Auta dobíjí zejména ve svých garážích, kde má umístěné takzvané pomalé dobíječky o výkonu 22 kW a také jednu ultrarychlou o výkonu 180 kW.
„Elektrické vozy jezdí zhruba za padesát haléřů na kilometr. A to je oproti automobilům na fosilní paliva vskutku výrazná úspora. Také servisní náklady zaznamenaly výrazný pokles, neboť elektrické vozy nevyžadují tak finančně náročnou údržbu, jako srovnatelné automobily na fosilní paliva. Odhadujeme úsporu přes třicet procent,” říká mluvčí PRE Pavel Lux.
Nutno dodat, že dobíjení elektromobilů nyní prodraží rostoucí ceny energií. Zdražení už oznámily největší provozovatelé tuzemské dobíjecí sítě, jak upozornil server fdrive.
Elektromobil rovná se nižší firemní emise
Už od roku 2017 využívá elektromobily ve své flotile přepravní společnost DPD. Nyní provozuje dvacet elektrických dodávek a plánuje pořídit další. Firma se totiž zavázala, že do roku 2025 bude v Praze a Ostravě doručovat jen nízkoemisně, což má zajistit 230 elektromobilů. „A dalších zhruba sedmdesát očekáváme v jiných regionech, takže celkově bychom se měli dostat na přibližně tři sta vozů,” říká PR manažer DPD Vít Řezníček.
Právě ekologičtější způsob přepravy a méně vyprodukovaných emisí z doručení balíků vidí firma jako zásadní pozitivum. „Často diskutované vyšší náklady na pořízení se z dlouhodobého pohledu vyrovnají nákladům na konvenční automobily, a to zejména díky levnějšímu provozu,” připomíná Řezníček.
Pomocí vozů na alternativní pohon se podle něj doručují standardně všechny druhy zásilek. Tedy jak balíčky z e-shopů na adresu zákazníka, do výdejních míst nebo DPD boxů, tak jde o doručování mezi fyzickými osobami nebo mezi firmami. Využití na některých delších trasách zatím limituje dojezd aut a stále ještě omezená dostupnost veřejných dobíjecích stanic. Zvlášt v odlehlejších regionech.
„Standardní denní trasa je v DPD dlouhá zhruba sto kilometrů, což našim dodávkám s dojezdem do dvě stě kilometrů nedělá problém. V centru Prahy je to třeba jen padesát kilometrů. Jiná je samozřejmě situace na venkovských trasách, které mohou být dlouhé i dvě stě kilometrů, ale ty tvoří pouze do deseti procent celkového objemu,” vysvětluje Řezníček.
DPD postupně vybavuje starší depa vlastními nabíječkami, u těch nových už s jejich budováním počítá automaticky při výstavbě. „Naši řidiči využívají samozřejmě i veřejnou síť nabíječek v Česku, která je však v současné chvíli značně omezená,” říká Řezníček s tím, že to vidí momentálně jako největší nevýhodu elektromobility.
Rohlík chce být do čtyř let plně elektrický
Plně elektrickou flotilu plánuje do roku 2025 e-shop s potravinami Rohlík.cz, který rozváží po Praze a Středočeském kraji. Buduje kvůli tomu síť dobíjecích stanic, do konce roku 2022 jich chce mít čtyři sta. Parkovací a dobíjecí plochy nyní staví u svých skladů v Praze a Brně. Síť pro online jedničku v potravinách buduje E-ON.
„Dodávané řešení je speciálně připravené přímo pro Rohlík a zajistí, že všechna vozidla budou na další směnu plně nabita, aniž by došlo k překročení možnosti příkonu dané lokality. Vše bude online, aby měl fleet manager kompletní přehled o dobíjení jednotlivých vozidel, a to jak v reálném čase, tak formou reportů,” uvedl k tomu při představení plánů Rohlíku vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Martin Klíma.
Rohlík má nyní ve flotile sedm set aut, z toho 41 elektromobilů, zbytek vozů je na CNG pohon. Elektromobily mají ale rychle přibývat – firma chce mít už příští rok největší elektromobilní flotilu v Česku i v celé střední Evropě.
Chybějící veřejné dobíječky, dotace i byrokracie
Elektromobilita s sebou i přes vyčtené výhody stále nese i zádrhele. Zejména jde o stále děravou síť veřejných dobíjecích stanic. Ve městech a kolem dálnic už jsou dobíjecí stanice vidět víc, v některých, zejména odlehlejších regionech, jsou ale stále spíš raritou. Právě kvůli nedostatečné infrastruktuře mimo aglomerace či dálnice se firmy stále musejí dívat i na dojezd elektromobilů. Ten se s novými modely uváděnými na trh postupně zvyšuje – některé mají už nyní uváděný dojezd kolem pěti set až šesti set kilometrů. Ve výčtu nevýhod firmy zmiňují taky absenci státních dotací na pořízení elektromobilů, které jsou v řadě západních zemí včetně Německa.
„To by dále motivovalo jak dopravce, tak i další subjekty, jež nákup elektroaut zvažují. V našem případě se snažíme našim dopravcům pomáhat jak s pořízením vozů, tak pro ně na vlastní náklady budujeme již zmíněné nabíječky. Jsme zapojeni i do úhrady nákladů za samotný odběr elektřiny potřebné k nabíjení. S vyšší poptávkou po elektromobilech by samozřejmě měla postupně klesat i cena, ale v současné chvíli jsou pořizovací náklady pro mnoho lidí pochopitelně překážkou,” shrnuje Vít Řezníček z DPD.
PRE, která buduje dobíječky, zase upozorňuje na komplikovaný stavebně povolovací proces. „Navíc se průběžně mění jednotlivá nařízení nebo vyhlášky, což neúměrně prodlužuje a také prodražuje stavbu dobíjecí stanice. Jako příklad můžeme uvést stanovisko státní správy ke způsobu označování parkovacích stání, kdy byly jen za poslední rok již tři úpravy toho, jak má značení vlastně vypadat,” upozorňuje mluvčí PRE Lux.
Dalším důležitým tématem je podle něj problematika požární bezpečnosti dobíjecích stanic, kde se při výstavbě firma opírá jen o metodická doporučení, která však nejsou centrálně platná. „Obecně lze tedy říct, že by nejvíc pomohlo, aby byl nastaven regulační rámec, který umožní rychlejší výstavbu. Jasně stanovit pravidla, která budou platná po dobu delší než jen šest měsíců,“ dodal.
Celkový podíl prodaných elektromobilů v Česku pomalu roste, byť jde ve srovnání s auty na spalovací motor stále o nízká čísla. V listopadu se podle statistik Svazu dovozců automobilů zvýšil počet registrací osobních elektrických aut o téměř 36 procent. Za jedenáct měsíců roku 2021 se podle SDA registrace vozů s alternativním pohonem meziročně téměř zdvojnásobila. Počet registrovaných elektromobilů se zvýšil o desetinu (z 2 103 na 2 313 kusů). Podíl firemních automobilů přitom u osobních aut činí 76 procent, zbytek jsou auta privátní.
Evropská komise v rámci přechodu na bezemisní ekonomiku počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem na území EU po roce 2035. Dá se však předpokládat, že velké firmy – zejména ty, které do té doby chtějí dosáhnout uhlíkové neutrality – na elektromobily přejdou daleko dřív. Firmy budou také pod tlakem nefinančního reportingu, kdy budou muset některé z nich povinně zveřejňovat, jaký má jejich činnost dopad na životní prostředí. A k lepší vizitce jim v tomto případě může pomoc i přechod od fosilních aut k těm elektrickým.
Jde o další díl našeho seriálu o elektromobilitě a jejím rozvoji v Česku. Partnerem Speciálu Elektromobilita je společnost Moneta. Obsah vytváří redakce Ekonews.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.