Audio verze článku:

Pokud člověk vyráží v elektromobilu na delší cestu za hranice poprvé, může se mu hodit video Jana Staňka. Přestože v mnoha ohledech se cesta podle druhu pohonu auta neliší, některá specifika přece jen elektromobily mají. Jak zjistíte, kde levněji nabíjet? Které aplikace vám pomohou najít nejbližší stanici a jaké kabely se hodí mít s sebou?

Jan Staněk má na platformě You Tube kanál Electro Dad, kde publikuje videa zaměřená převážně na elektromobily a fotovoltaiku. Nedávno vyrazil na dovolenou do oblasti Bordeaux ve Francii, tedy nějakých 1800 kilometrů od svého brněnského domova. Natočil během ní pár doporučení, na co by měl elektromobilista před tak dlouhou cestou myslet.

Na úvod videa, které najdete níže, Staněk připomíná hlavní věci, které s sebou vozí každý řidič počínaje zelenou kartou a konče výstražnou vestou. Zdůrazňuje přitom, že zvláště důležité je mít správně nahuštěné pneumatiky. „Pokud jsou podhuštěné, je větší spotřeba, a tudíž menší dojezd,“ vysvětluje.

Živnostníci a firmy mohou žádat o dotace na elektromobily. Na osobní vůz podpora dosahuje až 200 tisíc korun

Každý řidič elektromobilu by podle něj měl s sebou vozit dva nabíjecí kabely – jednak kabel s konektorem Typ 2, jenž se zasouvá do wall-boxu nebo veřejné nabíjecí stanice, a pro jistotu také kabel, kterým lze nabíjet z běžné zásuvky na 230 voltů. Staněk názorně předvádí, jak funguje spouštění nabíjení z veřejné nabíječky na 22 kW (na videu v čase 6:55), a stejně tak z ultrarychlé nabíjecí stanice v zahraničí na 300 kW (v čase 12:57).

Ideální podle Staňka je, pokud si člověk pronajímá dům, kde může auto nabíjet ze zásuvky. V tomto případě doporučuje vzít s sebou navíc prodlužovačku s dostatečně dimenzovaným kabelem na 16 ampérů, kdyby zásuvka nebyla dostatečně blízko místu, kde člověk auto parkuje.

„Většinou není problém se v ubytování předem domluvit, že přijedu elektromobilem, nabiju si ho několikrát z běžné zásuvky a za elektřinu zaplatím,“ říká Staněk s tím, že ve francouzském ubytování se dohodl s majiteli na tom, že jim platil 0,25 eura za kilowatthodinu (asi 6,30 koruny).

Na cestách cena elektřiny není zásadní

„Na dlouhé cesty je dobré mít nějaké řešení, abyste měli za dobré peníze nabíjení na ultrarychlých nabíjecích stanicích,“ upozorňuje Staněk (v čase 15:40). Záleží ale na tom, jaký elektromobil řídíte. Při cestách po západní Evropě se podle něj dá plně spolehnout na síť nabíjecích stanic automobilky Tesla, pokud má člověk elektroauto této americké značky.

Staněk využívá BMW Charging Card, která je akcionářem sítě Ionity, kde se cena pohybuje zhruba kolem deseti korun za kilowatthodinu. Podobně stojí nabíjení u Tesly, jak tvrdí ve videu.

„Výhodou nabíjecí karty od řady dobrých výrobců elektromobilů je, že umí spustit nabíjení až na 700 tisících stanic napříč Evropou,“ říká Staněk. To podle něj Tesla ani většina čínských výrobců nenabízí. Je potřeba si ale v aplikaci před nabíjením ověřit, kolik elektřina u té či oné stanice stojí.

Před pořízením elektromobilu řešte nejprve jeho dobíjení, radí odborník

Možností je mít rovněž univerzální nabíjecí kartu, kterou nabízí několik poskytovatelů a s níž se dá dobíjet u většiny evropských veřejných stanic (v čase 19:10). Každopádně by ale elektromobilista neměl rozdíly v cenách elektřiny u jednotlivých stanic příliš řešit. Daleko větší roli hraje to, za jaké peníze nabíjí člověk doma nebo v práci. Většinu elektřiny totiž odebírá a platí právě tam, takže občasný výkyv na dovolené není z hlediska celkových ročních nákladů podstatný. Staněk dle svých slov například doma platí 4,50 koruny, přičemž tam probíhá 70 procent celkového nabíjení. (v čase 21:30). Průměrně mu tak vycházejí náklady na palivo na 80 haléřů za kilometr jízdy.

„K veřejnému nabíjení vás naviguje aplikace v autě nebo v mobilním telefonu,“ říká Staněk a na závěr videa Staněk předvádí, jak vypadá vyhledávání nabíjecích stanic v elektromobilu BMW v nejbližším okolí (v čase 22:25). A rovněž plánování delší cesty (v čase 24:20). V mnoha vozech stačí zadat cílovou destinaci a systém je schopen naplánovat trasu včetně doporučených zastávek pro nabíjení, přitom preferuje ultrarychlé nabíjecí stanice. Totéž plánování posléze ukazuje i na aplikaci v mobilním telefonu (v čase 26:40). Nastavit při vyhledávání lze přitom spousta parametrů od rychlosti nabíjení až po provozovatele nabíjecí stanice.

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.