Trh s moderními látkovými plenami v posledních letech upadá. Podle výrobců se nová generace rodičů spíše přiklání k těm jednorázovým a látkové pleny již nejsou takovým trendem. Někteří čeští, ale i zahraniční, výrobci pokles zájmu neustáli a ukončili výrobu.
O kolik procent přesně poklesl prodej látkových plen pro děti, žádná z oslovených značek nechtěla prozradit. Všichni výrobci se ovšem shodují na tom, že pokles prodejů je velmi výrazný a musí hledat další cesty, jak si svůj byznys zachovat.
„Mít jako hlavní produkt látkové plenky už dnes není udržitelné. Tedy udržitelné to je, ale pouze z pohledu ekologie, společenské odpovědnosti a cirkularity. Bohužel to není udržitelné podnikatelsky, ziskově,“ uvádí Zuzana Hloušková, zakladatelka české značky moderních látkových plen Bamboolik a dodává, že stejná situace je na celém evropském trhu.
Klesající prodeje látkových plen potvrzuje i Petr Dolejší, majitel české značky látkových plen Bobánek. „Původně náš hlavní sortiment se dostal na vedlejší kolej a drží nás spíše doplňkové zboží jako rostoucí plavky, nepromokavé tašky a přebalovací podložky,“ popisuje.
Změna chování u spotřebitelů
Na začátku letošního roku oznámila konec výroby česká značka moderních látkových plen Anavy. Na zaslané otázky nereagovala. V zahraničí ukončily výrobu látkových pleny britská značky Tots Bots nebo americká značka Blueberry. Podle Hlouškové činnost ukončuje i spousty e-shopů kamenných prodejen specializovaných na prodej látkových plen.
„Mnoho našich konkurentů skončilo, končí nebo směrují svoji aktivitu k jiným produktům, jelikož to již prostě není dlouhodobě ekonomicky udržitelné,“ dodává Dolejší.
Na vině je podle prodejců více faktorů. Zájem o látkové pleny začal klesat během období koronaviru, kdy se přecházelo ve velkém na jednorázové věci. Látkovým plenám na popularitě nepřidalo ani zdražení cen energií. Situaci neprospívá ani dlouhodobě klesající porodnost. Navíc nová přicházející generace rodičů prý látkování není tolik nakloněná.
„Na trh přichází nová generace s odlišným životním stylem a přístupem, který se liší od předchozích generací. Zájem o ekologii a zdraví bohužel upadá nejen v našem oboru,“ tvrdí Eliška Dobiášová Turková, zakladatelka značky Breberky.
Výrobci hledají, kam dál
O udržení na trhu se každá značka snaží trochu jinak. „Za poslední rok třeba extrémně narostly ceny všech zdrojů, přičemž nám se podařilo ceny víceméně udržet, zdražovali jsme jenom pár položek,“ uvádí Hloušková za Bamboolik. Dodává však, že museli významně zefektivnit celkovou výrobu. Kromě toho chce na trh uvést nový typ pleny, který bude hybridem mezi jednorázovou a látkovou.
„Nabídneme nové generaci rodičů ekologické plenky, které budou z hlediska uživatelského pohodlí naprosto srovnatelné s jednorázovými,“ tvrdí Hloušková a dodává, že financovat vývoj nového produktu plánují přes zelené dluhopisy.
Ceny u svých produktů se snaží udržet i výrobce Petit Lulu. Mimo látkové pleny se pustili i do výroby dětského softshellového oblečení. Značka Bobánek sází na letní sezónu a nárůst zájmu o rostoucí plavky nebo letní sety pro miminka k vodě.
„Museli jsme se zaměřit na pečlivý krizový management a přizpůsobit naše strategie, aby reflektovaly měnící se tržní podmínky. Stále čelíme výzvám a z krize rozhodně nejsme venku, ale máme to štěstí, že pokračujeme v činnosti,“ uvádí Turková Dobiášová za značku Breberky.
Méně odpadu a finanční úspora
Moderní látkové pleny (ať už kalhotkové, kam se vkládá savá vrstva, nebo vcelku se savou i nepromokavou vrstvou, ale zároveň vypratelné) mají oproti jednorázovým podle výrobců hned několik výhod. Například při používání látkových plen dětská pokožka nepřichází do styku s žádnými syntetickými materiály.
„Jednorázové pleny bývají chemicky běleny, nachází se v nich různé formy absorpčních gelů – většinou na bázi polyakrylátů, propustné fólie z polypropylénu, nepropustná vrstva z polyethylen a parfémy. Naproti tomu stojí moderní látkové plenky, které vyrábíme z čistě přírodních materiálů jako je biobavlna s GOTS certifikací a přirozeně antibakteriální bambus,“ vysvětluje Dobiášová Turková za značku Breberky.
Mezi další výhody patří menší produkce odpadu. Jedno dítě vyprodukuje až tunu odpadu v podobě jednorázových plen. Používáním látkových plen se tomuto množství vyprodukovaného odpadu lze vyhnout. Výsledná cena za látkové pleny je oproti jednorázovým nižší. Nevýhodu je větší investice při prvním nákupu plen.
„Do jednorázových investujete postupně, ale ve výsledku nemalé peníze, na rozdíl od látkových, kde vše vyřešíte jedním nákupem, což bývá bohužel i často problém pro nízkopříjmové rodiny,“ uvádí Dolejší za Bobánek. Látkové pleny se však dají následně využít i pro další děti. Tím se finanční úspora oproti jednorázovým ještě navýší.
„Zvýšení cen energií samozřejmě ovlivnilo i domácnosti, ale je třeba zdůraznit, že i přes toto zvýšení, moderní látkové pleny představují ve srovnání s jednorázovými alternativami výrazně ekonomicky výhodnější a ekologičtější řešení,“ dodává Dobiášová Turková.
Valentina Podlesná
Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.