Společnost Mastercard minulý týden oznámila spuštění uhlíkové kalkulačky, nového nástroje pro banky, který umožní jejich klientům spočítat si snadno uhlíkovou stopu na základě svých nákupních zvyklostí. Banky v Česku jsou zatím k tomuto nástroji spíše nedůvěřivé anebo jej „prozkoumávají“. Progresivní je zatím hlavně Twisto.

Vydavatel karet Mastercard nasedl stejně jako další společnosti na zelenou vlnu a v rámci svého programu Priceless Planet Coalition se věnuje tématům udržitelnosti. Posledním krokem je spuštění uhlíkové kalkulačky.

„Nový nástroj je k dispozici v rámci globální sítě společnosti Mastercard a umožňuje bankám upravit své služby s ohledem na ekologicky zaměřené spotřebitele, kteří chtějí podrobnější informace o svých nákupech. Kalkulačka poskytuje informace a data o dopadech nákupních rozhodnutí a umožňuje lidem podílet se snadno na ochraně životního prostředí,“ uvedl Mastercard v tiskové zprávě.

Nyní je na bankách a finančních institucích, zda se službu rozhodnout zprostředkovat svým klientům. „O uvedení kalkulačky uhlíkové stopy již jednáme s několika českými bankami. O možnostech využití ze strany českých klientů bank budeme včas informovat,“ uvádí k tomu Mastercard.

„Touto cestou asi nepůjdeme, protože otravovat naše klienty, aby si nemohli koupit rohlík, když už si koupili letenku, to nechceme,“ uvedla loni v listopadu za ČSOB Tereza Měrtlová. A jak banka dodává nyní, toto vyjádření stále platí. Z průzkumu mezi klienty totiž bance vyplynulo, že z počítání uhlíkové stopy příliš nadšeni nebyli a měli spíše pocit, že je banka kontroluje.

Další banky buď na dotazy nereagovaly anebo odpověděly neurčitě.

„O tento typ aktivity se zajímáme a prozkoumáváme vhodné možnosti pro Komerční banku. Klienty ale chceme motivovat k zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí i jinými způsoby, než jen sledováním uhlíkové stopy konkrétních transakcí,“ uvádí za Komerční banku mluvčí Pavel Zúbek s tím, že chtějí například aktivně  podporovat udržitelné investice firem i jednotlivců.

Ze studie, kterou si letos nechala v celé Evropě zpracovat karetní společnost, nicméně vyplývá, že probíhající koronavirová pandemie způsobila výrazný nárůst zájmu spotřebitelů o životní prostředí. Pro téměř polovinu dotazovaných evropských respondentů je snižování uhlíkové stopy nyní důležitější než před vypuknutím pandemie, uvádí se v ní.

Uhlíková kalkulačka společnosti Mastercard spotřebitelům poskytuje přehled emisí uhlíku vzniklých v souvislosti s jejich nákupy v jednotlivých kategoriích výdajů. Výpočty vycházejí z nezávisle ověřovaného přehledu Åland Index. Výpočty je možné doplňovat o příklady například jaký je počet stromů nutných k pohlcení daného množství CO2.

Mastercard není jediný, kdo s počítáním indivudálně vytvořených emisí přichází. Emisní kolečka plánují na své výrobky i velcí nadnárodní výrobci jako Unilever a další. V Česku se do počítání a uvádění uhlíkové stopy u svých prvních výrobků pustil Rohlík.cz.

Konec platebních karet

Z finančních institucí se nejvstřícněji na uhlíkovou kalkulačku zatím podle dostupných odpovědí tváří společnost Twisto. „Ano, určitě o tom přemýšlíme. Už před časem jsme oznámili, že se jako první firma v Česku v našem oboru zcela vzdáme tradičních platebních karet, a to do roku 2025,“ uvádí šéf Twista Michal Šmída. A doplňuje, že plná recyklace karet zatím není kvůli vloženým čipům a anténě možná.

Na to narazily i banky, která tak jdou zatím cestou „ozelenění“ svých karet spočívající v tom, že začínají poskytovat platební karty vyrobené z recyklovaného plastu. Tímto směrem se ubírá například ČSOB či Komerční banka.

„Troufám si říct, že většina našich zákazníků na současné problémy slyší a že jejich uhlíková stopa jim není lhostejná. I proto chceme být lídrem v této oblasti,“ dodává za Twisto Šmída. Věří, že v budoucnu nebudou plasty při platbě potřeba a lidé budou téměř bezvýhradně používat služby jako je Apple Pay a Google Pay.

„Produkci plastových karet vnímáme jako zpátečnickou a neekologickou. Budoucnost plateb vidíme také v biometrice, konkrétně v placení pohybem ruky,“ dodává šéf a zakladatel fintech společnosti Twisto.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.