Fastfoodový řetězec McDonald´s po přechodu na papírová brčka plánuje další změny v této oblasti. V maďarských restauracích už testuje kelímky s pítkem a papírová brčka zde zpoplatnil, i když pouze symbolickými deseti forinty (zhruba 75 haléřů). V Česku se zatím o zpoplatnění neuvažuje, ale kelímky s pítkem by měly přijít na český trh příští rok.
„Otázka případného zpoplatnění brček, po uvedení ´pitelných´ víček, je pro nás v tuto chvíli předčasná,“ uvádí Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR pro český a slovenský McDonald’s. Důvod je podle ní ten, že se v Česku dlouhodobě věnují snižování objemu plastů a odpadů. Nahrazením plastových brček papírovými ušetřili patnáct tun plastu ročně, dokumentuje. Úsporu 54 tun mělo nahrazení plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků papírovými a odstranění plastového víčka z McFlurry.
„Zavedli jsme také dřevěné příbory, které ročně ušetří 38 tun plastového odpadu. Díky těmto opatřením v českých restauracích McDonald’s ročně předejdeme výrobě 107,4 tun plastu,“ dokumentuje mluvčí firmy.
Přechod na papírová brčka či dřevěné příbory je tažený i evropskou legislativou. McDonald´s začal ta plastová nahrazovat od loňského března. Firmy jsou k tomu ostatně tlačeny i evropskou legislativou, která vybrané jednorázové plastové výrobky zakazuje. Výrobci a prodejci mají nyní poslední rok na doprodání zásob jednorázových plastových věcí, které patří na seznam těch zakázaných.
Jak ale odborníci upozorňují, zákaz jednorázových plastů by neměl vést k tomu, že si dané výrobky jen převléknou materiálový kabát a na místo z plastu budou z papíru či dřeva. Na to upozorňuje v rámci iniciativy No Greenwashing například Lenka Mynářová, která se tématu plastů a udržitelnosti dlouhodobě věnuje.
Kelímky s pítkem na českém trhu už příští rok
Kelímky s pítkem, které by měly i u nápojů jako je Coca Cola či další nealko,nahradit brčko, zkoumá fastfoodový řetězec už delší dobu. Nejprve je začal testovat ve Francii, nyní se objevily i v Maďarsku.
„O testovaném víčku s pítkem na maďarském trhu víme a jsme rádi, že s námi kolegové z maďarského trhu výsledky tohoto testu budou sdílet,“ uvádí Pajurková s tím, že nyní jde o testovací fázi a jejím výsledkem bude výběr konkrétního vhodného víčka. To pak uvede McDonald´s na trh, a to i na český. „Rádi bychom, aby k uvedení na český trh došlo v průběhu příštího roku,“ dodává ředitelka komunikace české a slovenské firmy.
Podobný kelímek testuje i Starbucks a další fast foodové či kavárenské řetězce. Jeho výhodou by mělo být, že už nebude třeba k vypití nápoje brčka.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.