Národní rozvojová banka rozšiřuje služby poradenství v rámci programu Nová ELENA. Ten se nyní vztahuje nejen na renovace budov s vysokou energetickou náročností jako dosud, ale také na veřejné osvětlení nebo na nové technologie pro firmy.
Podle Čestmíra Hrdinky, koordinátora programu Nová ELENA Národní rozvojové banky, byla cena za poradenství v minulosti jednou z největších bariér, aby se projekty energetických úspor se zaručenou úsporou (tzv. EPC projekty) v Česku více prosadily. Veřejná správa i firmy přitom díky nim mohou realizovat důležitá úsporná opatření.
„Do budoucna budou kraje i obce muset zvýšit tempo renovací budov, aby byly naplněny klimaticko-energetické cíle České republiky,” říká Hrdinka.
Zájem o EPC projekty v Česku roste od energetické krize. Souvisí podle vás i s novými povinnostmi, které přináší zelená politika EU, která tlačí na dekarbonizaci budov?
Určitě to bude hrát svou roli, protože jsou s tím spojeny dvě nové směrnice. Jedna je o energetické účinnosti a druhá o energetické náročnosti budov, která zpřísňuje i minimální standardy na budovy.
Směrnice o energetické účinnosti stanoví povinnost členským státům zajistit snížení konečné spotřeby energie o 1,9 procenta ročně a renovaci tří procent veřejných budov také na roční bázi. Tyto požadavky se dotknou i měst a obcí. V rámci této legislativy mají tedy obce a města povinnost udělat něco jako energetický plán a budou muset u určitého procenta budov udělat energetické úspory.
Zájem o EPC projekty enormně vzrostl v posledních dvou letech, a to i díky našemu programu ELENA. Spustili jsme proto navazující program Nová ELENA, abychom tento zájem udrželi. Nedostatek financí na kvalitní přípravu EPC projektů byl totiž z jedním limitujících faktorů většího rozšíření této metody.
Díky EPC projektům je možné uspořit miliardy. Pokud by se renovovaly všechny budovy veřejné správy, je to podle propočtů až dvacet miliard ročně.
Kolik projektů z programu podpoříte?
Počítáme s tím, že z alokovaných 60,5 milionu bychom podpořili zhruba 25 projektů, které zahrnují průměrně 45 budov. V současné době jednáme s 18 vážnými zájemci o poradenství, pět klientů už přímo žádost podalo a s těmi ostatními pracujeme na přípravě technických podkladů pro žádost.
Kolik projektů ve veřejném sektoru se díky programu ELENA podařilo zrealizovat?
Uvedu to na počtu budov, které jsme analyzovali. Těch bylo přes 900, do realizace jich vstoupilo přes 400. V programu Nová ELENA počítáme s tím, že jich bude zhruba 1100 a realizovaná bude zhruba opět polovina. Program poběží do poloviny roku 2027, ale časová náročnost poradenské části a implementace, pokud je tam navíc ještě dotační složka, je kolem dvou let. Aby se to celé stihlo, je potřeba podepsat smlouvy s klienty do února až března příštího roku.
Na co vše se poradenství Nová ELENA vztahuje?
Na celou škálu energeticky úsporných opatření. Například na zateplení obálky budovy, stropu, výměnu oken, dveří, technologie v budovách, jako je vytápění, klimatizace, řídící prvky ke snižování spotřeby, fotovoltaiku, tepelná čerpadla.
Pro klienty z oblasti veřejné správy je pak nově možné využít poradenství na projekty výměny veřejného osvětlení. To dřív bylo možné jen v rámci nějakého většího projektu renovace budov ve městě. Druhá novinka se týká soukromých firem, kde nyní poskytujeme poradenství také na realizaci projektů týkajících se technologického vybavení, například na nové stroje.
Proč zrovna tyto dvě novinky?
Co se týče veřejného osvětlení, tak jednak je o jeho renovaci zájem a v minulosti jsme měli případy, kdy se klienti nevešli do podmínek samostatně jen s tímto projektem, nově to tedy možné bude.
Ohledně nové možnosti pro firmy je to díky novým podmínkám Evropské investiční banky, za které jsme my i ostatní státy intervenovali, protože úspor lze dosáhnout nejen na obálce budov, ale právě i díky technologiím. Máme úvěrový program navázaný na poradenství, který je mimo renovaci budov zaměřen i na technologie. Když jsme s ním před čtyřmi lety začali, tak na osm žádostí o úvěr připadala jedna na technologie, nyní je to tak půl na půl. Význam těchto úspor roste. Proto jsme rádi, že nyní můžeme radit i v technologiích.
S čím vším klientům v rámci programu Nová ELENA pomáháte?
Zejména jde o zvýhodněné poradenství a v případě potřeby i zajištění financování. U poradenství můžeme klientům nabídnout úhradu až 90 procent nákladů na přípravu projektu, klient hradí z vlastních zdrojů jen deset procent nákladů. To je velmi výhodné, protože příprava komplexního projektu stojí kolem dvou až tří milionů korun, čili klient zaplatí 200 až 300 tisíc ze svého a my díky Evropské investiční bance, která nám na to poskytla prostředky, zaplatíme tu větší část. Jak už jsem zmínil, právě vysoká cena poradenství byla v minulosti jednou z největších bariér, aby se EPC projekty v Česku ve větší míře realizovaly.
Proč je cena poradenství tak vysoká?
Jde o poměrně náročný a dlouhý proces, který se skládá ze tří důležitých částí. V té první posuzujeme vhodnost budov, protože ne všechny jsou vhodné pro metodu EPC. Vhodné jsou většinou budovy, kde je větší roční spotřeba energie a je jich více v rámci jednoho projektu.
Druhá část je příprava dotačních žádostí a ta třetí je příprava zadávací dokumentace pro výběrové řízení na dodavatele a po jeho vysoutěžení je to pomoc s přípravou smlouvy. Ta je hodně technická a rozsáhlá, má třeba sto stran. Jde se do hodně velkých nuancí, protože dodavatel se zavazuje k dosažení avizovaných finančních úspor a pokud jich nedosáhne, tak to potom klientovi hradí.
Na druhou stranu musí smlouva obsáhnout povinnosti klienta, například to, že umožní dodavatelské firmě dálkový přístup k řízení energií. Ta díky tomu například okamžitě zjistí, že někdo nechal v zimě v budově otevřená okna a může na to reagovat.
Jak je to s financováním projektů, se kterými klientům radíte?
Pokud jde o čistý EPC projekt, tak ten se splácí z vytvořených úspor. Financování zajišťuje dodavatelská firma pomocí bankovního úvěru, který poté převede na klienta.
Pokud klient žádá také o dotaci, musí mít vlastní peníze, my můžeme pomoci se zajištěním zvýhodněného úvěru od Evropské investiční banky. Pokud jde o klienty z takzvaných uhelných regionů, tedy z Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, tak ti mohou navíc žádat Evropskou investiční banku o 25procentní dotaci na úvěr od NRB, který může být na polovinu investice.
Co se týče dodavatelů EPC projektů, je jich dost?
V současné době je na trhu osm až deset firem a kapacita je dostatečná.
Pro jaké projekty je metoda EPC nejvhodnější?
Spíše pro větší projekty, kdy jsou náklady na energie alespoň pět milionů ročně. Jedním z parametrů programu ELENA je, že když dáme milion do poradenství, chceme, aby investice byla minimálně 20 milionů. Jak už jsem říkal, EPC poradenství je poměrně drahé, většinou se pohybuje v řádech nižších milionů, takže i kdyby bylo poradenství jen půl milionu, tak minimální investice pro klienta musí být deset milionů.
Existují samozřejmě i jiné možnosti, jak úspory energie financovat, nicméně největší výhoda EPC projektů je, že dodavatel ručí za úspory, ke kterým se zavázal, a to po celou dobu trvání smlouvy, což je deset až dvanáct let. Dodavatel celý proces hlídá a když se úspor nedaří dosáhnout, navrhne třeba další opaření. Když dosáhne vyšších úspor, tak je to většinou tak, že se dodavatel rozdělí o zisk s klientem, takže je tam motivace přicházet i během těch deset dvanácti let s novými nápady.
Partnerem tohoto článku je Národní rozvojová banka.
Co je program Nová ELENA
Poradenský program Nová ELENA umožňuje bance uhradit 90 % nákladů na přípravu projektu energetických úspor pomocí metody EPC, které dosahují obvykle dvou až tří milionů korun. Poradenství mohou využít soukromé firmy i veřejný sektor.
Nová ELENA navazuje na dřívější program, v němž Národní rozvojová banka za čtyři roky fungování pomohla k renovaci 417 budov metodou EPC, kdy se náklady na projekt hradí z dosažených úspor energie. Šlo zejména o školská zařízení, administrativní budovy a zařízení sociální péče.
redakce
Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.