Městské autobusy uvedené do provozu od roku 2030 by podle návrhu Evropské komise měly být za sedm let bezemisní. Loni už elektrobusy tvořily v Unii už téměř třetinu vozového parku ve městech.
Městské autobusy jsou podle Evropské komise na přechod na bezemisní provoz dobře připravené. Jezdí po krátkých a předem jasně daných trasách, dají se snadno nabíjet přes noc. Budování potřebných dobíjecích stanic a další infrastruktury je jednodušší než u dálkových autobusů.
Evropská komise chce navíc postupně zpřísňovat pravidla pro emise těžkých nákladních vozů. Od roku 2030 by měly nové „náklaďáky“ začít postupně omezovat vypuštěné množství oxidu uhličitého a v roce 2040 je snížit o 90 procent oproti roku 2019.
Čtrnáct elektrobusů pro Prahu
Od nových opatření si Evropská komise slibuje zlepšení kvality ovzduší ve městech. Nákladní automobily společně s městskými a dálkovými autobusy mají na svědomí podle údajů Evropské komise přibližně šest procent všech vypouštěných skleníkových plynů v Evropské unii. Na emisích ze silniční dopravy se podílejí více než čtvrtinou.
„Dnešní návrh má zajistit, aby se u nových nákladních vozidel objem emisí snižoval a aby stále více městských autobusů neznečišťovalo vůbec. Boj proti změně klimatu, zvyšování kvality života našich občanů a stimulace konkurenceschopnosti evropského průmyslu – to vše spolu úzce souvisí,“ objasnil postoj Evropské komise Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro Zelenou dohodu pro Evropu.
Elektrické autobusy podle údajů Evropské komise v některých členských zemích představují značnou část nového vozového parku. V tuzemsku elektrobusy jezdí na pravidelných linkách v Hradci Králové či Ostravě. Pražský dopravní podnik vlastní čtrnáct elektrobusů. Od konce března je doplní i vodíkový autobus Škoda H’CITY, který bude zkušebně jezdit na Barrandově.
Kvůli blackoutu mají čtvrtinu se spalovacími motory
V současnosti jsou zhruba tři čtvrtiny výkonu pražského dopravního podniku lokálně bezemisní, jde ale zejména o tramvajové linky a metro. „S elektrifikací vybraných autobusových linek v souladu s naplňováním klimatických závazků na úrovni Prahy či České republiky a zaváděním bateriových trolejbusů nebo elektrobusů se tento podíl bude ještě zvyšovat,“ uvedl na konci minulého roku Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy Dopravního podniku Praha.
Upozornil zároveň, že podnik má za úkol zajišťovat veřejnou dopravu v Praze i v krizových situacích, jako je blackout. Kvůli energetické bezpečnosti si tak musí zachovat alespoň čtvrtinu vozového parku na naftový nebo hybridní pohon. „Ale pevně věříme, že výsledky testování nám potvrdí, že lokálně bezemisní vodíkový pohon nám může k větší diverzifikaci zdrojů také pomoci,“ dodává Barchánek.
K návrhu Evropské komise se vyjádřila také Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle asociace bude změna pravidel znamenat tlak na všechny provozovatele veřejné dopravy, aby zajistili potřebnou infrastrukturu ve vozovnách a zároveň upravili investiční plány tak, aby počítali s nákupem pouze bezemisních vozů. „Hrozí také rušivý efekt ,předzásobení‘, kdy by provozovatelé veřejné dopravy mohli spěchat, aby získali poslední autobusy s konvenčním pohonem,“ upozornila asociace.
Někteří výrobci už z poloviny přešli na elektrobusy
Na návrh Evropské komise reagují výrobci autobusů. Mezi ně patří třeba polský výrobce Solaris Bus & Coach. Jejich bezemisní vozidla jezdí ve více než 120 městech ve 20 zemích světa. „Kromě bateriových autobusů vyrábí naše společnost také bezemisní trolejbusy a autobusy na vodíkové palivové články,“ upřesňuje pro Ekonews.cz ředitel české pobočky společnosti Roman Zdráhal.
Minulý rok byla více než polovina nových autobusů společnosti Solaris s pohonem na elektřinu nebo vodík. „V celé Evropské unii byl v roce 2022 podíl bateriových autobusů přes 30 procent celého trhu nízkopodlažních městských autobusů,“ doplňuje Zdráhal.
S přechodem na výrobu čistě bezemisních autobusů podle Zdráhala společnost Solaris počítá. „Jde o velmi ambiciózní cíl, který bude pro mnohé výrobce jistě velkou výzvou. Naše společnost se však na tuto změnu připravovala řadu let. Již dnes tvoří více než polovinu naší produkce vozidla s alternativním pohonem. Rok 2030 je tedy pro nás z hlediska přechodu výroby pouze na bezemisní vozidla reálný,“ uvádí ředitel.
Důležité však podle něj je, zda bude na čistě bezemisní autobusy připraven trh. Je zejména potřeba dobudovat infrastrukturu, důležitá je ale také podoba aktuálního energetického mixu. „Zdá se však, že pokud uvažujeme o udržitelném rozvoji veřejné dopravy budoucnosti, není cesty zpět od nízkoemisních vozidel,“ říká Zdráhal.
Karolína Chlumecká
Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.