Potravinové řetězce čím dál tím častěji omezují plýtvání jídlem. Ovoce a zeleninu, které jsou kvůli menším vadám neprodejné, nabízejí některé obchody zlevněné v bedýnkách. Ročně se tak popelnicím vyhnou tisíce tun potravin.
Potravinové řetězce ročně vyhazují tisíce tun jídla, ale rozmanité druhy ovoce a zeleniny jsou nejčastějším odpadem. Podílejí se na celku zhruba třetinou. Mají totiž krátkou dobu spotřeby a jsou náchylné na poškození. Často jde však pouze o estetický problém. Některé řetězce proto nabízejí bedýnky, v nichž se slevou prodávají plody, které ještě nedávno končily v popelnici.
„Řešili jsme, co s ovocem a zeleninou, které už nesplňují nejpřísnější požadavky, ale které jsou nadále bez závad a chutné. Proto jsme připravili projekt, kdy do bedýnek připravujeme mix ovoce nebo zeleniny o váze dvou kilogramů a nabízíme jej zákazníkům za dvacet korun,“ popisuje Petr Baudyš, vedoucí oddělení kvality Penny Market.
Zpočátku na zkoušku a teď po celé republice
Podobný projekt spustil loni řetězec Lidl. Bedýnka z projektu S Lidlem šetři jídlem vyjde zákazníka na 25 korun. „Jedná se o nepoškozené kusy ovoce a zeleniny, které mají protrženou síťku nebo jiný obal. To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem,“ popisuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler s tím, že tímto způsobem prodávají i řezané květiny.
„Díky těmto bedýnkám se nám daří výrazně snižovat odpisy ovoce a zeleniny. Spočítali jsme, že v průměru zachráníme za rok více než 3 800 tun,“ uvádí Myler.
Penny Market spustil projekt před půl rokem na zkoušku v sedmi prodejnách, přičemž v jeho průběhu se zachránilo přes devět tun potravin. Nyní jej proto řetězec rozšiřuje do dalších 50 obchodů po celé republice.
Britské Tesco podle svého mluvčího bedýnky neplánuje. „Ovoce a zeleninu na hranici životnosti nabízíme zákazníkům s výraznými slevami ve vybraném úseku obchodu. Pokud si zákazníci přejí nakoupit s výraznou slevou, mohou si tak vybrat opravdu jen to, co využijí. Tím předcházíme plýtvání,“ uvádí za řetězec mluvčí Michal Kuzmiak.
Redakce Ekonews oslovila i Kaufland, ten ale do uzávěrky článku neodpověděl.
Zbytky dostanou zoologické zahrady
Ovoce a zelenina, které se nehodí ani k prodeji v bedýnkách, ale přitom jsou poživatelné, darují potravinové řetězce zoologickým zahradám. Penny Market loni spustil projekt Penny pro zoo. Na základě spolupráce se zoologickými zahradami po celé republice dodává zvířatům ovoce a zeleninu, kterou už z nějakého důvodu nenabízí zákazníkům. Jedná se o zboží, které nesplňuje estetickou kvalitu nebo je potřeba ho v co nejkratší době zkonzumovat. Řetězec od začátku projektu dodal do 26 zoologických zahrad přibližně padesát tun ovoce a zeleniny.
Se zoologickými zahradami spolupracují i další velké obchody jako Tesco či Lidl. Německý řetězec začal před dvěma lety spolupracovat se Zoo Jihlava, během loňského roku pak zahájil spolupráci i s brněnskou zoologickou zahradou, Zooparkem Zájezd či Zooparkem Zelčín. „Jihlavské zoologické zahradě měsíčně předáme přibližně 4,5 tuny převážně ovoce a zeleniny, což pro zahradu činí úsporu až 1,2 milionu korun ročně,“ popisuje Myler.
Tesco spolupracuje hlavně s menšími a lokálními zoologickými zahradami. „Také darujeme lokálním záchranným stanicím. V tomto roce jsme již darovali stovky tun ovoce, zeleniny a také pečiva,“ uvádí mluvčí řetězce Kuzmiak.
Valentina Podlesná
Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.