Už potřetí spolu budou soutěžit zaměstnanci finančních institucí, kdo urazí více „zelených kilometrů“ na cestě do práce a zpět. Smyslem je nejezdit do zaměstnání autem a ušetřit emise CO2.

Jde o tak zvanou Zelenou výzvu, kterou už třetí rok za sebou pořádají ČSOB a Mastercard. Zaměstnanci mohou soutěžit od počátku září až do konce října. Letos se nově zapojují i pracovníci pojišťoven. Mottem letošní výzvy je Objevte nové cesty do práce. Výzva tak získává nový rozměr a přináší všem zúčastněným inspiraci pro objevování nejen nových způsobů dopravy, ale také nových míst.

„Chtěl bych tímto vyzvat všechny své kolegy a zaměstnance společností působících na finančním i pojišťovacím trhu k tomu, aby od 1. září co nejvíce cestovali do práce vynaložením vlastních sil nebo prostřednictvím veřejné dopravy. Já osobně budu intenzivně dojíždět na kole vždy, když to bude možné,“ uvedl generální ředitel skupiny ČSOB Aleš Blažek.

Celá soutěž probíhá tak, že zaměstnanci účastnící se výzvy si zapisují své cesty do speciální aplikace. Tam se jim načítají veškeré kilometry, které urazili jinak než autem se spalovacím motorem. Konkrétně mohou chodit pěšky, jezdit na kole, koloběžce, bruslích, MHD, ale i autem na elektřinu. Nasbírané kilometry se poté sčítají a přepočítávají na ušetřené emise CO2. Prostřednictvím aplikace si také účastníci výzvy sdílejí zážitky z cest, a to formou fotografií a krátkých příběhů.

Ranní dopravní situace v Legerově ulici 1. srpna 2022 v Praze.
Kam se hrabe „Legerka“. V Praze se emise z dopravy neměří na nejhorších místech

Za ušetřené emise nové stromy

Znásobit ušetřený uhlík se zavázal druhý partner akce, společnost Mastercard. „Po skončení soutěže vysadíme v rámci našeho programu Priceless Planet Coalition za každých ušetřených 20 kilogramů CO2 jeden strom,“ uvedla generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.

Loni se Zelené výzvy zúčastnilo více než čtyři tisíce zaměstnanců z dvanácti finančních společností a celkem si zapsali takřka 2,1 milionu kilometrů. Tím se ušetřilo 252 848 kilogramů CO2 a Mastercard se zavázal k vysazení 50 tisíc stromů v nejohroženějších částech planety.

Nejaktivnější ČSOB nasbírala 1,25 milionu kilometrů, v přepočtu na počet zaměstnanců skončil na prvním místě poskytovatel zaměstnaneckých benefitů Up Česká republika.

Emise z dopravy stále rostou

Emise z dopravy, které se snaží banky a další finanční instituce tímto způsobem snížit, ale hlavně motivovat a edukovat své zaměstnance, patří v celkovém souhrnu k těm nejvyšším a zároveň rostoucím.

Celosvětově se emise CO2 z přepravy osob a nákladů podílí na těch celkových jednou čtvrtinou. Zhruba polovinu z toho pak tvoří doprava lidí.

Vnitrostátní doprava je v celém Lucembursku už čtyři roky zdarma. Očekávaný efekt omezení aut ale její zavedení nemělo.
Lucemburská bezstarostná jízda. Ve veřejné dopravě po celém státě zadarmo

Konkrétně a pro lepší srovnání jsou čísla za Evropu následující: emise z dopravy v EU v roce 2020 dosáhly 670 milionů tun CO2, což je srovnatelné s celkovými emisemi evropského průmyslu. Celkový výkon osobní dopravy byl v témže roce 8 750 miliard osobokilometrů.

Samotná auta se podílí na přepravě v rámci Evropy lehce větší polovinou (52 procent), ale na emisích 64 procenty. Jinými slovy, právě přesednutí z auta do „čistého“ dopravního prostředku, anebo použití vlastních nohou, kola či MHD při cestě do práce, kde to dává největší smysl, může být velkou úsporou v produkci uhlíku.

Auta totiž patří mezi emisně nejintenzivnější dopravní prostředky. Na jeden osobokilometr vyprodukují skoro 96 gramů CO2, což je i více než letadlo s 90 gramy. Zatímco třeba vlak může pouze za 13 gramů.

Používání aut přitom převažuje podle webu Fakta o klimatu i v samotné městské a příměstské dopravě. Auta se podílí na „výkonu“ z 53 procent a na emisích z 80 procent.

Důležitý je pohled do budoucnosti. Lidí ve městech přibývá a čím dál více jich žije na okrajích měst nebo na předměstích. Tam bývá často síť hromadné dopravy řídká, což vede k nutnosti používat více automobily.

„Při dalším strategickém plánování proto bude důležité více myslet na udržitelnější způsoby osobní dopravy. Zejména plánovat a budovat infrastrukturu pro nemotorizovanou dopravu, protože ta je pro cesty do deseti kilometrů zpravidla nejvýhodnější,“ uvádí experti Fakta o klimatu.

Partnerem tohoto článku je společnost ČSOB.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.