Jednoduchý design, žádné potisky a zbytečné doplňky. Ostravský start-up Nilmore pojímá oblečení tak, aby se dalo doslova rozebrat na molekuly a recyklovat. Obnošené kousky firma přijme zpátky a postará se o recyklaci.

Jsou na trhu teprve dva roky, ale každý, kdo se zajímá o udržitelnost v textilním průmyslu, už o nich slyšel. Nilmore je ostravská značka oblečení, která slovo cirkularita vzala vážně a životní cyklus svých výrobků řeší do poslední nitky. Základem jejího byznysu jsou materiály, u nichž se tvůrci nespokojili jen s certifikací bio, ale šli dál.

Už při vstupu na trh na konci loňského roku vyvinul Nilmore materiál Nilpla, který vyrábí z přízí z kukuřičného škrobu. „Kukuřice vstupuje do našeho systému pouze na úplném začátku a dále pracujeme s odpadem z již nošeného oblečení, který recyklujeme. Tento materiál má zásadně nižší dopady oproti konvenčním variantám textilu,“ říká pro Ekonews.cz zakladatel Mikuláš Hurta. Svá tvrzení opírá o data z měření pomocí analýzy životního cyklu výrobku (LCA, Life Cycle Assessment).

Nilmore přišel i s novými cirkulárními materiály, jako je stoprocentní recyklovaný polyester s obchodním názvem Nilpet nebo 50procentní recyklovaná a 50procentní organická bavlna Nilcott Recycled. „Máme bavlnu s největším podílem recyklátu na trhu, a tím pádem i s nejnižší ekologickou stopou. Brzy na trh uvedeme také materiál ze stoprocentního recyklovaného oceánského odpadu Cipad. U každého z našich materiálů je důležité, abychom ho uměli na konci plně recyklovat,“ dodává Hurta. Připomíná přitom, že ne každé tričko, které člověk hodí do kontejneru na textil, skutečně recyklovat jde.

„Přidat do oděvu podíl recyklátu je důležitým krokem. Pokud ale na konci životního cyklu skončí na skládce, vyhodíme s ním i všechny surovinové zdroje. Recyklace výrazně snižuje environmentální dopady – jednoduše se nemusí znovu pěstovat bavlna, těžit ropa, pěstovat kukuřice a tyto suroviny se nemusí složitě a náročně zpracovávat,“ vysvětluje Hurta.

V kontejnerech na textil ubylo oblečení. Kvůli pandemii, válce i energetické krizi

Oblečení rozložené na molekuly

Materiálem to nicméně nekončí. Když už si někdo oblečení nebo batoh Nilmore koupí a věc mu doslouží, Nilmore zajistí i recyklaci. Všechny materiály používané firmou totiž pojí to, že jsou plně recyklovatelné s vysokou výtěžností přes 86 procent.

Oblečení neputuje daleko za oceán, ale recykluje se v Česku nebo v Nizozemsku. Nilmore přitom využívá několik jejích druhů. Tou nejpokročilejší je technologie molekulární recyklace, kdy se materiál rozloží na jednotlivé molekuly, které se zase složí zpět, a tak vznikne recyklát stejné, nebo dokonce lepší kvality.

„U všech materiálů ale využíváme nejprve recyklaci termomechanickou (roztavení materiálu a jeho opětovné zvláknění, pozn. aut.) s výtěžností 98 procent. Ve druhém kole přistupujeme k molekulární recyklaci s výtěžností 86 procent. Tu lze využívat neustále dokola, bez ztráty kvality recyklátu,“ vysvětluje Hurta.

Vzhledem k tomu, že je Nilmore na trhu krátce, se od zákazníků zatím žádné oblečení nevrátilo. Start-up však již teď recykluje vlastní prostřihy z výroby a pro výrobu prvních kolekcí pracuje s recyklací materiálů z jiných zdrojů.

Kdo by chtěl oblečení Nilmore vrátit, může tak učinit přes síť fyzických Nilmore Circular Pointů, kterých je v Česku a na Slovensku více než dvacet. Je také možnost využít předplaceného zpětného zaslání skrze Zásilkovnu. „V každém kusu oblečení je všit QR kód, aby pro zákazníka bylo co nejsnazší najít rychlou cestu pro zpětné vrácení,“ doplňuje Hurta.

Nilmore vyrábí v dílnách v Česku, letos otevře v Ostravě svoji vlastní výrobu pro pletení a šití. Výrobu vláken pro recyklovanou bavlnu zajišťuje prostřednictvím německého partnera. „Chceme mít vždy všechny dodavatele co nejblíže. Ať už kvůli environmentálním dopadům nebo transparentnosti výroby,“ dodává Hurta.

Mladí při nakupování módy koukají hlavně na cenu. O dopad na přírodu se stará sotva polovina z nich

Firmy chtějí udržitelný textil s certifikací

Hned po vstupu na trh zaznamenala značka Nilmore zájem ze strany firem o pracovní oblečení, ale bylo to v období pandemie a firmy tehdy postupovaly opatrně. Teprve nyní se výroba pro podniky naplno rozběhla. Nilmore má tak rozjetých více než 50 zakázek pro firmy v oděvním průmyslu, automobilovém průmyslu a jinde.

„Klíčové spolupráce jsou v letošním roce teprve před námi. Zajímavé se rýsují s oděvními značkami či velkými firmami, pro které připravujeme cirkulární uniformy. Roste úspěšně i náš e-shop,“ podotýká Hurta. Nilmore se daří u firemních zákazníků i kvůi tomu, že firmy vnímají blížící se regulace spojené se Zelenou dohodou.

„Ať už se jedná o cirkulární řešení nebo evidenci dat, které řada textilních společností standardně neposkytuje a u nás je to naprostou samozřejmostí. Vystavujeme klientům certifikát o environmentální úspoře, jíž díky našemu řešení dosáhli, a také potvrzujeme, že jsme zpětně odebrali použité oděvy a recyklovali je. To přitahuje stále více pozornosti,“ vysvětluje pro Ekonews.cz Hurta.

Firma navíc získala téměř devítimilionovou investici od české společnosti Danielson, jež se rovněž zaměřuje na textil. „Vidíme v Nilmore opravdovou revoluci textilního odvětví a synergii v našich vizích. Společným úkolem bude posílit obchodní aktivity,“ říká Daniel Maťák, majitel společnosti Danielson. Investice má pomoci rozjet v listopadu pletení a šití, technologicky vybavit dílny a zajet veškeré procesy. Plánovaná investice má sloužit také k budování pozice dodavatele firem na evropském trhu.

„Chtěli bychom vstoupit na nové trhy, rozšířit povědomí o našem řešení a nedostatku cirkularity v módním průmyslu. Mimo jiné se ale potřebujeme soustředit na identitu značky a rozšířit portfolio o pokročilejší střihy a vrstvy,“ plánuje Hurta, který v Nilmore zaměstnává devět lidí.

Udržitelný může být menstruační kalíšek i tramvaj, říká designérka Anna Marešová

„Recyklace je fajn, ale důležitá je odolnost“

Již několik let sleduje Nilmore i Štěpán Vashkevich, expert na ekologii v oblasti textilu z Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN). Nilmore je podle něj ambiciózní firmou, která snad otevře dveře pro nové smýšlení v oblasti cirkulární módy u zákazníků. O jejich materiálech říká, že se jedná na první pohled o udržitelnější alternativy konvenčních materiálů. „Obecně vzato nahrazování primárních surovin je v módním průmyslu zcela zásadní, nicméně je nutno brát v potaz další aspekty cirkularity oblečení. Zejména skutečnost, že volba materiálu nehraje prim v celkovém dopadu na životní prostředí. Zásadním faktorem je životnost a odolnost produktu. Cirkulární móda je především pomalá móda,“ připomíná Vashkevich.

Dodává, že biologicky plně odbouratelný materiál z kukuřičného nebo bramborového škrobu, z nějž vyrábí i Nilmore, není šťastnou volbou pro výrobu oblečení. „Kukuřice je rostlinou vhodnou do potravinářství i kvůli environmentální stopě pěstebního procesu, spojeného se zátěží půdy a energetickou náročností. Nicméně ambicí Nilmore je tvorba uzavřené smyčky, v níž se oblečení bude vracet zpět výrobci a bude se z něj vyrábět oblečení nové. Closed-loop je pojistkou na řadu nežádoucích dopadů módního průmyslu a snahu rozvíjet ji v Česku můžu jenom ocenit,“ uznává Vashkevich.

Sám je přitom zvědav, jak to bude vypadat s dalším rozvojem firmy. Ochota přebrat odpovědnost za svůj výrobek je podle jeho slov zásadní a bude trendem v následujících letech. Na evropské úrovni se totiž chystá rozšíření odpovědnosti výrobců v módním průmyslu, kterou nastínila Evropská strategie pro udržitelný a cirkulární textil.

Zuzana Keményová
Zuzana Keményová

Zuzana je zapálená propagátorka témat ochrany životního prostředí, CSR, vědy a inovativních (pokud možno prospěšných) nápadů. Dvanáct let pracuje jako redaktorka Hospodářských novin a spolupracuje i s dalšími médii, pokud to má smysl. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově.