Životnost plastových nákupních košíků se počítá v jednotkách let, poté míří ke zpracování jako druhotná surovina. Začínají se ale vracet do oběhu v podobě nového nákupního košíku. Stejně se dá naložit třeba i s regály nebo cenovými lištami.
S návratem nákupních košů do oběhu v duchu cirkulární ekonomiky před časem začal maloobchodní řetězec Albert. Vysloužilé košíky, které se rozbijí nebo opotřebují, řetězec díky speciální technologii opakovaně zrecykluje. Část určená k recyklaci, se rozemele na plastovou drť, ze které vznikají nové nákupní koše, které se vrátí na prodejnu, aby opět sloužily zákazníkům. Jak takový proces probíhá se můžete podívat v přiloženém videu.
Životnost nákupního koše se tak podle řetězce prodlouží až pětkrát, poté už je nutné přidat nový materiál. „Opakováním procesu se zkracují řetězce molekul a plast ztrácí elasticitu. Recyklaci tak nelze se stejným materiálem provádět donekonečna,“ vysvětluje opening manažer Václav Zlatník, který má projekt v Albertu na starosti.
„Pokud však k recyklátu přidáme přibližně třetinu primárního materiálu, můžeme počet cyklů zvýšit. Poškozený recyklát lze také využít na výrobky se silnější stěnou, například přepravky nebo květináče či podlahové dlaždice,“ vysvětluje.
Takto zrecyklované nákupní koše řetězec umístil prozatím v devíti renovovaných prodejnách z celkového počtu 300 obchodů, které Česku má. Do konce roku je plánuje dodat do dalších osmnácti prodejen.
Nepoužitelné díly košů se shromažďují v takzvaných circu-boxech přímo v obchodech. Celý proces řídí aplikace, která informuje o množství použitých košů v dané prodejně a naplánuje také přepravu do recyklačního centra. „Aplikace také určuje, kolik znovu-vyrobených košíků konkrétní prodejna dostane nazpět,“ popisuje Zlatník.
Se zaváděním principů cirkulární ekonomiky pomáhá Albertu česká nezávislá organizace cirkulní ekonomiky Circu.eu, jejímž cílem je snížení produkce odpadu, a to především v maloobchodě a logistice.
Za rok se poškodí asi 15 tisíc nákupních košíků
„Do oběhu lze kromě košíků vracet třeba i regály, dělítka do regálů, cenové lišty nebo ochranná plexiskla,“ uvedl zakladatel Circu.eu Ladislav Olšbauer. Podle něj se za rok v Česku poškodí přibližně patnáct tisíc nákupních košíků, což představuje okolo třiceti tun polypropylenu, který je možné opakovaně použít.
Hypermarkety a supermarkety mívají na prodejnách k dispozici desítky plastových košíků. Jejich počet určuje především velikosti a návštěvnosti prodejny. U Alberta je to v případě supermarketů čtyřicet košíků do ruky, v případě velkých hypermarketů sto košíků.
Kaufland má na jedné prodejně k dispozici zhruba třicet až padesát košíků do ruky, životnost uvádí pět let. „Tento typ plastových ručních košíků používáme na našich prodejnách přibližně třetím rokem. Máme s nimi dobré zkušenosti. Vyřazovány jsou pouze jednotky mechanicky poškozených kusů, které pak třídíme do plastového odpadu,“ uvádí Renata Maierl z oddělení komunikace Kauflandu.
Kovové vozíky vydrží až dvakrát déle než plastové
Penny Market uvádí životnost plastových košíků čtyři roky, Lidl v „jednotkách let“. „V případě poškození jsou košíky, pokud je to možné, opravovány, vymění se kolečka, plastová madla. V případě nemožné opravy jsou likvidovány jako druhotná surovina, plast,“ popisuje PR manažer Lidlu David Šíma.
Také ostatní řetězce uvádějí, že plastové nákupní košíky po skončení životnosti míří k recyklaci jako druhotná surovina. Z oslovených velkých obchodníků však žádný neuvedl, že by si recyklaci sám zajišťoval a využíval materiál cíleně na výrobu nových nákupních košů.
Kromě desítek plastových košů jsou na prodejnách k dispozici i další desítky až stovky kovových nákupních vozíků. Jejich životnost je delší než v případě plastu, řetězce ji uvádějí v rozmezí od osmi do deseti let.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.