Šéf kvality v Penny Marketu Petr Baudyš dostal do vínku i s kvalitou související udržitelnost, do nedávna všemi obchodníky hojně komunikované téma.
Ještě před rokem dvěma strávil spoustu hodin tím, že řešil, jaká taška nejvíce zatěžuje životní prostředí. Do prodejen zavedli sáčky na ovoce a zeleninu na vícero použití. Dnes je situace jiná a spousta potravin končí kvůli bezpečnosti v plastu, mikrotenových sáčků se prodá řádově více než dříve, nepočítaje v to povinné plastové rukavice.
Donedávna všechny řetězce řešily, jak omezit plasty, nebo je vyměnit na jiný materiál, papír nejčastěji. Tyhle snahy jsou nyní úplně u ledu?
Veškeré změny obalů, které byly naplánovány, dále běží, nedošlo zatím k žádné změně, ani k omezení nastavené strategie. Například u značky Dobré maso stále pracujeme na úpravách balení tak, aby bylo šetrnější k životnímu prostředí.
Věci, kterých se dosáhlo, zůstaly? Mám na mysli třeba ztenčené plastové láhve, papírové tácky tam, kde dříve býval plast…
Ani zde nedošlo k žádné zpětné změně, kdy bychom se cíleně vzhledem k situaci vraceli u balených výrobků k předešlé ´méně šetrné´ variantě. V loňském roce jsme zavedli u paštik Řezníkův talíř papírový obal místo plastového víčka, a tak to zůstalo i nyní. Dále u značky Tanja máme lahve, které jsou plně recyklovatelné. Jedná se ale i o zboží z kategorie non-food, kdy například u obalu tvarovaných houbiček na nádobí naleznete místo plastového obalu papírový.
Koronavirus ale přinesl strach. A s ním přišel znovu k většímu slovu plast. Kde všude?
Plast jako obal slouží v tomto případě jako dobrá ´zdravotní´ bariéra a své uplatnění zde najde. V Penny jsme přistoupili ke krátkodobým opatřením, některá byla součástí mimořádných nařízení vlády, některá jsme zavedli nad rámec těchto vládních opatření.
Třeba se hodně začaly balit rohlíky…
Po dohodě s dodavateli, jsme se rozhodli některé pekařské výrobky krátkodobě balit do plastových obalů. Většina regionálních dodavatelů dodávala například rohlíky zabalené po několika kusech do mikrotenových sáčků. V ostatních případech balili pečivo naši zaměstnanci přímo na prodejně. S ohledem na rozvolňování opatření a zlepšování epidemiologické situace od toho postupně upouštíme.
Dnes už jsou zase rohlíky volné, bez sáčku?
Záleží na prodejně. My už balené rohlíky nenařizujeme centrálně, ale některé prodejny je dál balí, protože to třeba zákazníci vyžadují. Záleží i na lokalitě, někde je hygiena přísnější, když tam bylo nějaké ohnisko koronaviru.
Balí se více do plastu i zelenina, ovoce i přesto, že si je lidé stejně omývají?
Sortiment ovoce a zeleniny zůstal stejný a k balení do plastu ve vyšší míře nepřistupujeme. U některých produktů je ale k dispozici balená i nebalená varianta a je na zákaznících, aby si zvolili. V souvislosti se situací okolo koronaviru je možné sledovat, že zákazníci více preferují balené ovoce a zeleninu.
Balení do plastu, sáčků jsou pro vás náklady navíc, v jakém řádu?
Pochopitelně zvýšená hygienická a preventivní opatření přinesla nutnost výrazných investic. Řádově se jedná až o desítky milionů korun, co už jsme zaplatili.
Začaly se také více používat plastové rukavice. Musíte je mít nyní na prodejně, kolik kusů na den pro představu?
Kvůli nutnosti dávat rukavice k dispozici u vstupu do prodejny jejich použití výrazně vzrostlo. Podle prodejny se jedná o stovky až tisíce kusů za den.
Musí mít rukavice i pokladní? Kolik jich spotřebují denně?
Jedná se o ochranou pomůcku pro náš personál a zákazníky. Průměrná spotřeba na prodejně je denně několik desítek kusů.
Máte údaje, kolik tun plastu nyní přibylo, aspoň řádově? Dříve každý vyčísloval, kolik ho ubylo…
Bohužel tyto údaje momentálně k dispozici nemáme.
Jak bude vypadat doba pokoronavirová?
Na celkové hodnocení je ještě brzy. Nicméně my se budeme snažit ještě více podporovat české výrobce a produkty. I z toho důvodu jsme teď spustili velkou kampaň, kde se snažíme širokou veřejnost k podpoře českých a lokálních producentů motivovat.
I když se dnes ze zdravotních, bezpečnostních důvodů balí do plastu i dalších obalů více, pokračuje vymýšlení inovací v obalech?
Na vylepšení obalových materiálů stále pracujeme, zde se nic nezastavilo.
Prosadí se podle vás důraz na udržitelnost opět, jak tato situace pomine?
Udržitelnost pro nás nejsou jen obaly potravin a výrobků, ale je to velmi obsáhlé téma, které je pro nás dlouhodobě prioritní. Nadále se jím budeme intenzivně zabývat.
Jak? Máte v tomto směru nějaké další plány?
Ano, rozhodli jsme se podpořit Českou federaci potravinových bank mimořádným darem potravin v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Tyto potraviny budou potravinové banky dostávat v příštích pěti měsících, čímž jim pomůžeme překlenout současné náročné období. Dále připravujeme rozšíření standardu Penny Animal welfare u masa prodávaného pod naši privátní značkou.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.