Operátor O2 vydal svůj třetí ESG report. Mapuje v něm témata od uhlíkové stopy přes digitalizaci až po kybernetickou bezpečnost. Letos chystá reporty dva, jeden podle GRI a jeden už cvičně dle evropských standardů CSRD.
Na kybernetickou bezpečnost se operátor zaměřuje jak v rámci interních systémů, tak při vývoji nových produktů a služeb pro klienty. Loni se mu díky službě O2 Security podařilo zabránit před více než 1,5 miliardou útoků na zařízení zákazníků.
Při snaze o snižování spotřeby materiálu se loni společnost zaměřila na papír, jehož spotřeba klesla díky zavedení zasílání elektronických faktur o 24 tun. To pro představu odpovídá hmotnosti zhruba 17 aut. V digitalizaci O2 pokračuje i letos v rámci HR agendy, když spustila novou aplikaci, která umožňuje nastupujícím zaměstnancům vyřídit důležité formality přímo ze svého mobilu.
V reportu společnost popisuje i svoje aktivity směřované ke společenské odpovědnosti. Zmiňuje například aktivity Nadace O2, která v roce 2023 rozdělila mezi projekty zaměřené na vzdělávání přes pomoc handicapovaným až po výsadbu nových stromků více než 12 milionů korun.
Velkým tématem jsou také dodavatelsko-odběratelské vztahy. Kvůli větší transparentnosti operátor zavedl takzvaný Kodex udržitelného nákupu, díky němuž bude sledovat, jak dodavatelé přistupují k udržitelnosti a jak se v oblasti ESG zlepšují. Totéž už dnes požadují velcí zákazníci od O2, kdy se ESG v některých výběrových řízeních a při obnovování dlouhodobějších spoluprací stává jedním z kritérií. Podle ESG Officera O2 Milana Ruttnera, má dnes ESG váhu zhruba 5 až 10 procent.
„Ale už jsme se i setkali s upozorněním, že příště se vyšplhá až ke 30 procentům. Ten tlak na všechny bude sílit. Zákazníci nás už teď často žádají, abychom vyplnili jejich dotazníky o udržitelnosti nebo rovnou žádají o informace prostřednictvím mezinárodních ESG auditorů,” uvedl Ruttner.
Operátor na základě požadavků klienta podstoupil audit u auditorské společnosti EcoVadis. Byť šlo původně o požadavek klienta, nakonec se podle Ruttnera ukázalo, že úsilí a investované peníze stály za to, protože celá řada velkých partnerů tento systém využívá.
„Já jim díky tomu během pár kliknutí zpřístupním potřebné informace. Převážná většina firem je s našimi výsledky spokojena, ale už jsme měli několik případů, kdy nám bylo sděleno, že v jedné ze sledovaných oblastí bylo skóre pro zákazníka nevyhovující a musíme jej do 12 měsíců zlepšit,” vysvětlil.
Audit zahrnuje obsáhlý formulář s 21 kritérii ve čtyřech oblastech: životní prostředí, pracovní a lidská práva, etika a udržitelný nákup. Celá příprava, od kompletace dokumentů až po vyplnění formuláře, trvala skoro dva měsíce. Ke každé z téměř 300 otázek musel operátor doložit asi 50 relevantních dokumentů. „Je to náročné a letos si tím projdeme znovu, ale umožňuje nám to prezentovat se zákazníkům konkrétními strukturovanými výsledky,“ uvádí ESG Officer.
O2 vydává v pořadí už třetí ESG report, přestože legislativní povinnost pro operátora nastane až příští rok. Ten první opravdový report podle GRI standardů (Global Reporting Initiative) firma vydala za rok 2022. Na pomoc si tehdy přizvala i externí společnost, což by Ruttner v začátcích reportingu firmám doporučil. „Já už se problematice reportování ESG věnuji třetím rokem a pořád si myslím, že je dobré mít nějakého odborníka k dispozici, který dohlíží na správnost všech údajů,” myslí si.
Pro většinu firem je na začátku reportování jednou z největších výzev sběr dat. To platí i v případě O2.
Podle Ruttnera bylo nejtěžší nastavit interní systém. „Data reportovaná podle GRI nebo nových ESRS standardů mají jinou formu než ta ve vašich systémech. Například HR data odpovídají právním předpisům ČR a jsou nastavena tak, aby vyhovovala české legislativě. V ESG reportu je musíte předělat do úplně jiné formy,” vysvětluje.
Na začátku je klíčové přesně definovat, jaká data jsou pro reportování potřeba a jak se tam mají správně zadávat. „První rok byl bolestivý, museli jsme najít tu správnou cestu, ale nyní máme systém dobře nastavený a víme, co je potřeba,” říká Ruttner.
O2 bude pomáhat se sběrem dat také umělá inteligence. „Máme na to dokonce celé oddělení. Aktuálně pracujeme na projektu, jak AI efektivně využít ve shromažďování dat v co nejefektivnější podobě. Myslím, že z pohledu časového hlediska to dává velký smysl. Tento nástroj pak nabídneme i celé skupině PPF,” uvádí Ruttner.
Letos se firma v rámci ESG soustředí na tři zásadní úkoly spojené především s přípravou na přechod k nové legislativě ESRS: nastavení tzv. „double materiality“, příprava dekarbonizačního plánu a vytvoření dvou ESG Reportů – oficiálního podle GRI a reportu „nanečisto“ podle CSRD jako přípravu na rok 2025.
Příprava ESG reportu zabere zhruba šest měsíců. S novou legislativou to ale podle Milana Ruttnera bude muset být mnohem rychlejší, zhruba o polovinu. Proto je potřeba se začít připravovat co nejdříve, protože celkový proces je náročnější.
Partnerem tohoto článku je společnost O2.
redakce
Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.