Praha 4. července 2024 (PROTEXT) – Cyklistika s dětmi je nejen skvělým způsobem, jak trávit čas na čerstvém vzduchu, ale také úžasnou příležitostí, jak si užít společné rodinné zážitky. Aby byly tyto chvíle skutečně bezpečné, je důležité, aby rodiče znali všechny možnosti přepravy dětí na kole, legislativní požadavky a bezpečnostní zásady.

Jednou z nejbezpečnějších a nejpohodlnějších možností přepravy dětí je vozík za kolo. Tento způsob poskytuje dětem komfortní a chráněné místo, které je ideální pro delší trasy a různé povětrnostní podmínky. Zákon umožňuje osobě starší 18 let vézt až dvě děti mladší 10 let ve vozíku, který nesmí být širší než 900 mm a musí splňovat specifické technické podmínky. Například musí mít dvě červené odrazky vzadu a pevné spojovací zařízení s kolem Vozík musí být označen žlutým nebo oranžovým praporkem pro lepší viditelnost. Před jízdou je nutné zvážit trasu a terén, aby byla jízda bezpečná a komfortní. Doporučujeme volit trasy s kvalitním povrchem a vyhnout se oblastem s vysokým provozem, kde zvýšená šířka může být na škodu.

Další možností je cyklistická sedačka umístěná na zadní části kola, která je vhodná pro děti, které již umí sedět. Výhodou této sedačky je blízká komunikace mezi rodičem a dítětem. Je však důležité, aby dítě bylo vždy bezpečně připoutáno. Bude-li dostatečně dotaženo, nebude se při spánku vyklánět. Tento typ sedačky může změnit těžiště kola, což vyžaduje větší opatrnost při jízdě. Zákon umožňuje osobě starší 15 let vézt dítě mladší 7 let na pomocném sedadle s pevnými opěrami pro nohy. Alternativou je sedačka umístěná před řidičem kola. Ta nabízí výborný kontakt s dítětem a rodič má dítě neustále na očích. I tento způsob přepravy je vhodný až pro děti, které již samostatně sedí. Opět je potřeba počítat s tím, že toto uspořádání může ovlivnit stabilitu a ovládání kola.

Zákon také umožňuje osobě starší 18 let vozit dítě na dětském kole připojeném ke kolu rodiče spojovací tyčí. Jízdní kolo na tyči umožňuje dětem aktivně se zapojit do jízdy. Dítě sedí na svém kole, které je připojeno k hlavnímu kolu rodiče pomocí spojovací tyče. Tento způsob je vhodný pro starší děti, které již umí jezdit na kole. Cestování na tyči může znamenat vzdálený kontakt rodiče a dítěte. Není vhodné na tyč usadit dítě znavené dlouhým výletem a unavené, aby z kola nespadlo.

Sedátko na rám i s řídítky je inovativní způsob přepravy, který nabízí dítěti vlastní prostor a zlepšuje jeho stabilitu na kole. Sedátko je připevněno na rám kola a dítě má k dispozici vlastní řídítka. Tato varianta je vhodná pro děti, které jsou schopny udržet rovnováhu a aktivně se podílet na jízdě.

A jak je to s přilbou ve všech těchto způsobech přepravy?

„Od 1. ledna 2024 je povinnost použití přilby za jízdy i u přepravované osoby mladší 18 let. Pevně věřím, že rodičů, kteří by už v minulosti přilbu nedali, například na cyklosedačku, bylo minimum. Přilby jsou dostupné pro děti od přibližně 9-12 měsíců věku. A protože příklady táhnou, apelujeme na rodiče, aby ochranu hlavy také používali, přestože se na ně legislativní povinnost již nevztahuje,“ říká Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti. Majitel maloobchodní sítě Mojekolo, která je partnerem projektu Na kole jen s přilbou, Jan Schindler doplňuje: „Nikdy byste neměli podcenit výběr cyklistické helmy, zejména pak u dětí. Ideální je dojít na kamennou prodejnu, kde vám poradí proškolený personál. Společně vyberete velikost helmy a dítě si vyzkouší, zda ho někde netlačí. Vždy vybírejte certifikované helmy s atesty.“

Cyklistika s dětmi může být nezapomenutelným rodinným zážitkem, pokud jsou dodržována správná bezpečnostní opatření a legislativní požadavky. Rodiče by měli pečlivě vybírat vhodný způsob přepravy, dbát na správné vybavení a plánovat trasy s ohledem na bezpečnost a komfort dětí. Informujte se, připravte se a užijte si bezpečnou a radostnou jízdu se svými nejmenšími spolujezdci.

 

Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou je přispět ke snížení nehodovosti a zejména závažných následků dopravních nehod cyklistů v ČR zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole, a to prostřednictvím komunikační kampaně zaměřené na informování a motivování cyklistů k dodržování příslušných bezpečnostních zásad při jízdě na kole ve městech, ale i při rekreaci. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Sev.en Česká energie, Mojekolo.cz, ENERGIE AG BOHEMIA, nebo společnost Rengl.

 

Bližší informace podá:

Mgr. Markéta Novotná

Metodik dopravní výchovy

e-mail: [email protected]

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.