Praha 7. listopadu 2024 (PROTEXT) – Deset nejlepších velkých firem a pět malých a středních podniků. Tak vypadá letošní ESG žebříček a ukazuje, do jaké míry tuzemské firmy sledují a komunikují svůj vliv na životní prostředí, společnost a řízení firmy. ESG žebříček potřetí vyhlásila Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s magazínem Forbes.

„Přihlásilo se 79 firem, z toho přibližně polovina velkých a polovina malých a středních podniků. Výrazně jsme pro letošní rok zjednodušili dotazník a postavili ho na ESRS standardech, se kterými se firmy musí i z hlediska evropské legislativy naučit pracovat,” popsala Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Z pohledu metodiky byla hlavním cílem maximální vyplněnost dotazníků. „To se nám povedlo, dostali jsme se na 84 procent,” dodala.

TOP 10 Velký podnik

Albert Česká republika, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, ČSOB, Komerční banka, Letiště Praha, Metalimex, MONETA Money Bank, Plzeňský Prazdroj, Skupina ČEZ, Vodafone Czech Republic

TOP 5 Malý a střední podnik

EMEDIS, Good Sailors, Sonnentor, SPOJMONT OSTRAVA, URBANITY Development

V žebříčku se umístily firmy, které mají skutečně potenciál inspirovat ostatní společnosti v tom, jak k reálně implementované a naplňované strategii udržitelnosti přistupovat. Překvapením pro organizátory byla hojná účast sociálních podniků, které drží krok s celým trhem a vidí v udržitelnosti velkou konkurenční výhodu.

Analýza vyplněných dotazníků také ukázala, že malé a střední podniky jsou daleko v zaměření se na konkrétní podtémata ESRS standardů a umí efektivně posuzovat materialitu. Stále je ale velký problém přenos globálních strategií na lokální přístupy.

 

* řazeno abecedně

Generálním partnerem je společnost Visa.

 

Zdroj dat: výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, září 2024

 

O Asociaci společenské odpovědnosti

Asociace společenské odpovědnosti je největší iniciativou udržitelnosti a ESG v Česku. S jasnou vizí, aby se udržitelnost stala přirozenou součástí podnikání i fungování každé organizace v Česku, hájí zájmy více než 580 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru. Udílí unikátní ocenění za naplňování globálních cílů – Ceny SDGs. Pod hlavičkou Giving Tuesday rozvíjí kulturu dárcovství v Česku.

 

Zdroj: Asociace společenské odpovědnosti