Praha 17. října 2023 (PROTEXT) – Čtyřicítka je věk, okolo kterého se u mnoha lidí začíná rozvíjet presbyopie neboli stařecká vetchozrakost a oko začíná hůře vidět na blízko. Vhodnou pomůckou pro stárnoucí zrak jsou podle optometristy a vedoucího sítě optik Lentiamo Jakuba Odcházela multifokální brýle nebo multifokální kontaktní čočky.

Průzkum společnosti Lentiamo ukázal, že lidé ve věku 35 až 44 let ze všech věkových kategorií nejčastěji zanedbávají preventivní prohlídky u očního lékaře nebo optometristy. Přitom právě tento věk je pro zrak zlomový a nedůslednou prevencí můžeme „zaspat” optimální čas pro korekci změn, které na oku probíhají.

„Presbyopie není klasickou oční vadou, je způsobena fyziologickým vývojem, tedy stárnutím, takže se nevyhne nikomu z nás. Způsobuje ji ztráta elasticity nitrooční čočky a snížená schopnost očních svalů zaostřovat při pohledu na blízké vzdálenosti,” vysvětluje Jakub Odcházel. Mezi nejčastější projevy patří rozmazané vidění, mžourání, únava očí a také dobře známá „krátká ruka“ při čtení. „Presbyopie má tendenci se s věkem zhoršovat a pojí se i s dalšími vadami zraku, jakými jsou krátkozrakost, dalekozrakost či astigmatismus,“ varuje optometrista Lentiamo.

Vhodným řešením pro korekci tak komplexních změn na oku jsou multifokální brýle nebo multifokální kontaktní čočky. Tento typ korekce je specifický tím, že umožňuje vidět ostře na všechny vzdálenosti – na blízko, střední vzdálenost i na dálku. Přechody mezi jednotlivými zónami jsou plynulé, takže při pohledu přes brýle nedochází ke skoku obrazu jako u starší generace bifokálních brýlí. Tento typ brýlí ale u starší generace často vzbuzuje nedůvěru kvůli špatným zkušenostem některých uživatelů v minulých desetiletích. Jaké byly nejčastější obavy spojené s multifokálními brýlemi, a zda jsou stále na místě, vysvětluje Jakub Odcházel.

Jsou příliš drahé

Pokud jde o brýle, obroučky i od zajímavých značek už jsou docela dobře cenově dostupné, stojí třeba kolem 3000 korun. A poměrně dobrá multifokální brýlová čočka se základními povrchovými úpravami se pohybuje od 6000 korun výš. V mnoha optikách lze využít i různé akce na multifokální brýle. Částka 15 tisíc za multifokály není hodně, protože alternativou jsou troje jednoohniskové brýle, za které stejně takovou částku v součtu zákazník zaplatí. Samozřejmě ale vysoce individualizované brýle v nejlepším provedení a s doplňkovými filtry mohou vyjít i na více než 50 000 korun. U kontaktních čoček se cena pohybuje mezi 700 a 1500 Kč za balení (balení jsou potřeba dvě, na každé oko jedno).

Nepřinášejí požadované zlepšení

Když se s multifokálními brýlemi začínalo, nebyly moc dokonalé a pokud se navíc použil levný typ s úzkým koridorem, lidé s nimi nebyli spokojeni. Vývoj jde ale velmi rychle dopředu, brýle, které se před pěti lety prodávaly jako ty nejlepší, jsou dnes už na nějaké třetí, čtvrté pozici. Nyní je standardem vysoká individualizace na míru zákazníkovi. To znamená, že brýlová čočka u multifokálních brýlí není stavěna jen podle standardního propočtu na průměrného člověka, ale zohledňují se i návyky nositele – třeba to, jak moc hýbe hlavou, jak se mu stáčejí oči k nosu, když zaostřuje do blízka. A když předmět pozoruje, zda víc hýbe očima, nebo především celou hlavou. Základem je získat od zákazníka co nejvíce informací, s čím pracuje a na co všechno brýle potřebuje. Zároveň výrobci dodávají aplikace, díky kterým zjistíme při vstupním vyšetření parametry, které jsme dříve zjistit neuměli. U multifokálních kontaktních čoček výrobci dodávají tzv. aplikační zkušební vzorky, díky kterým si zákazník může čočky nejdříve vyzkoušet a až následně zakoupit ty, které vyhovují.

Když mi nebudou vyhovovat, přijdu o hodně peněz

Dříve se při vysokém počtu reklamací mohlo stávat, že optika reklamaci neuznala, zákazník se „spálil“ a utratil hodně peněz za brýle, které mu nevyhovují, nebo s kterými dokonce ani nevidí. Nyní už je pořízení multifokálních brýlí mnohem bezpečnější. Pokud si zákazník nezvykne, tak v každé lepší optice se v rámci garance výměny buď upraví typ multifokálu tak, aby mu to vyhovoval, nebo se za investované peníze udělají dvoje, troje jednoohniskové brýle. Je dobré tyto podmínky s optikou komunikovat dopředu.

Bolí z nich hlava

Bolest nebo motání hlavy může provázet adaptační dobu, během níž si oko na nové brýle nebo čočky zvyká. U někoho to může být jedna hodina, u jiného 14 dní. Pokud adaptace neproběhne za dva týdny, je dobré přijít do optiky a ujistit se, že je vše v pořádku. Může jít o specifického zákazníka, který si na nový typ brýlí zvyká pomaleji, ale optometristé raději vše znovu změří a vyhodnotí, zda i přes původní výstupní kontrolu nedošlo někde k chybě.

Nejsou vhodné na práci s počítačem

Pro práci na počítači je u multifokálních brýlí určena střední vzdálenost. U starších typů ještě nebylo zohledněno, že by v dnešní digitální době měla být střední vzdálenost v širším rozsahu, naopak měla na čočce nejméně prostoru. To jde dnes lépe ošetřit. Dnešní multifokální brýle mají naopak pro práci na počítači své výhody. Když se potřebujete podívat do drobného textu, nemusíte si brát jiné brýle, protože ty na počítač jsou slabší, než ty na blízko. Když někdo vstoupí do kanceláře, nemusíte si brýle sundat, abyste ho viděli. Pro lidi z kanceláří lze brýlové multifokální čočky upravit, aby nejužší zóna byla ta na dálku – jen aby viděli, kdo přišel do kanceláře. Takové čočky se nazývají třeba Office nebo Computer.

Vysoce individualizované multifokální brýle a čočky s garancí v případě nespokojenosti můžete pořídit v optikách Lentiamo v Praze, Brně nebo Bratislavě, kde vám je optometristé na přání vyhotoví i se samozabarvovací úpravou, díky které mohou brýle sloužit i jako sluneční. Oblíbený a cenově dostupný je také filtr modrého světla, který eliminuje únavu očí z dlouhého používání počítačové obrazovky.

O Lentiamo

Lentiamo je český prodejce v oblasti péče o oči. Začínal jako e-shop s kontaktními čočkami a příslušenstvím. Od září 2017 nabízí také kvalitní sluneční brýle od desítek světových značek a v dubnu 2020 spustil on-line prodej dioptrických brýlí.

V červenci 2019 otevřel první kamennou optiku v Praze, v květnu 2021 také v Brně a o rok později v Bratislavě. Tržby společnosti byly v roce 2022 796 mil. Kč a působí v 17 evropských zemích. www.lentiamo.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.