Praha 23. srpna 2024 (PROTEXT) – Podle výsledků posledního průzkumu společnosti Kaspersky, které popisuje zpráva „ Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World “ (Nadšení, pověry a velká nejistota – jak se globální spotřebitelé zapojují do digitálního světa), se umělá inteligence stává fakticky novým členem společnosti. Studie také zjistila, že AI dnes přebírá nové role v oblastech, kde může uspět a kde jí lidé mohou důvěřovat. Třetina respondentů (34 %) se domnívá, že umělá inteligence může být díky své nestrannosti lepším vedoucím než člověk. Převážná většina (57 %) je připravena používat AI k efektivnějšímu řízení svého každodenního života a 31 % by ji využilo při hledání vhodného partnera v seznamovací aplikaci.

ChatGPT, jeden z nejoblíbenějších chatbotů na světě, zaznamenal podle statistik na Similarweb po spuštění v listopadu 2022 v prvním měsíci 153 milionů návštěv a v dubnu 2024 dosáhl vrcholu 2 miliard návštěv. V reakci na rychlý vývoj v oblasti umělé inteligence provedla společnost Kaspersky hloubkovou studii, která zkoumala současnou úroveň důvěry v AI a její roli od manažerských pozic na pracovišti až po pomoc při důležitých životních rozhodnutích.

Podle studie respondenti vnímají umělou inteligenci jako člena nebo dokonce manažera svého pracovního týmu – 34 % věří, že AI může být spravedlivějším šéfem než člověk.

Další oblastí, kde může AI sehrát aktivní roli, je vzdělávání. Téměř polovina respondentů (47 %) předpokládá, že děti se budou v blízké budoucnosti učit prostřednictvím virtuálních zážitků ve virtuálních světech, označovaných jako Metaverse.

Polovina všech uživatelů (50 %) se domnívá, že AI se již stala neodmyslitelnou součástí jejich života, přičemž 43 % má pozitivní názor na její potenciál přinést mnoho zajímavých příležitostí a zlepšit budoucnost všech lidí. Většina respondentů připouští, že umělá inteligence má schopnosti v kreativních oblastech – 62 % věří, že AI je věrohodným tvůrcem uměleckých děl.

Umělou inteligenci lze také považovat za spolehlivého společníka a pomocníka v každodenním životě. Více než polovina respondentů (57 %) by chtěla využívat AI k efektivnějšímu zvládání svého každodenního života.

Téměř polovina dotázaných (48 %) je připravena používat chatbota s umělou inteligencí k online konverzaci a 31 % by ho využilo i jako pomocníka pro nalezení vhodného partnera v seznamovací aplikaci. Mnoho lidí (48 %) se také domnívá, že se lidské vztahy pod vlivem AI změní, jakmile virtuální postavy začnou nahrazovat skutečné živé partnery.

„Jsme svědky rostoucího využívání AI jako cenného nástroje, který pomáhá lidem v nejrůznějších oblastech. Kromě tradičních aplikací, jako je zpracování a analýza dat, je AI svěřováno stále více osobnějších rolí, včetně romantiky, vzdělávání a práce. S dalším vývojem technologií AI se jejich potenciál pro inovace a zlepšování lidských zkušeností ještě prohlubuje. Tento pokrok však přináší i nečekaná rizika a sofistikované hrozby, od přílišného spoléhání se na rady AI až po phishing, deepfakes a krádeže identity s podporou AI. To jsou problémy, které musíme řešit na více úrovních,“ komentuje Vladislav Tushkanov, manažer skupiny pro výzkum a vývoj ve společnosti Kaspersky.

Na ochranu uživatelů před hrozbami řízenými umělou inteligencí společnost Kaspersky doporučuje:

  1. Nainstalujte důvěryhodné řešení kybernetické bezpečnosti, které dokáže nabídnout ochranu proti AI phishingu tím, že rozpozná škodlivé stránky a zabrání interakci s nimi. Takové řešení pomůže identifikovat a blokovat podvodné e-maily a webové stránky, jejichž cílem je krádež osobních údajů.
  2. Abyste se vyhnuli rizikům spojeným s falešnými zprávami, je dobré nedůvěřovat slepě žádostem o osobní údaje nebo peníze, i když se zdá, že pocházejí od přátel, rodinných příslušníků nebo kolegů. Je prozíravé si pravost takových žádostí ověřovat prostřednictvím alternativních způsobů komunikace.
  3. Pomocí online kontroly ochrany osobních údajů je zapotřebí upravit nastavení ochrany osobních údajů tak, aby se omezilo riziko krádeže identity s podporou AI. Tento přístup minimalizuje množství osobních informací přístupných online, což aktérům hrozeb ztěžuje zneužití osobních údajů.

Celá zpráva společnosti Kaspersky Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World je dostupná zde.

 

Informace o průzkumu

Společnost Kaspersky pověřila v červnu 2024 společnost Arlington Research, aby provedla online průzkum mezi 10.000 respondenty. Cílem bylo zjistit jejich postoje k současným digitálním pověrám, roli umělé inteligence v životě lidí a tématu digitální nesmrtelnosti. Vzorek zahrnoval vždy 1000 respondentů z Velké Británie, Německa a Francie a 500 respondentů ze Španělska, Itálie, Portugalska, Brazílie, Mexika, Ruska, Kazachstánu, Indie, Číny, Indonésie, Turecka, Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů a Jihoafrické republiky.

 

Zdroj: Kaspersky