
Martina Šilhánová
Regenerativních zemědělců už jsou i v Česku desítky.
Martina Šilhánová je ESG manažerkou společnosti Nestlé.
Zvýšit podíl surovin z regenerativního zemědělství je jeden z cílů potravinářské společnosti Nestlé. Získat takového dodavatele i v Česku je plán na letošní rok. „Náš nákup, který se zaměřuje na tyto suroviny, to má letos ve svých cílech, v KPI a já věřím, že se to podaří,“ uvádí Martina Šilhánová, ESG manažerka společnosti Nestlé.
Sama se věnuje tématu regenerativního zemědělství už čtvrtým rokem a pozoruje, jak se téměř z nuly zájem o tento typ hospodaření zvedá. I v Česku už jsou těchto zemědělců desítky.
I tak je zde ale situace horší nejen než v západní Evropě, ale i třeba v okolních státech, jako je Maďarsko či Polsko. „Pro naši výrobu v Krupce máme regenerativní sóju. Bohužel nepochází z České republiky, je ze Srbska. Ale máme projekty v rámci programu LENs (Landscape Enterprise Networks, program zaměřený na obnovu krajiny, pozn. aut.) pro výrobu v Polsku a v Maďarsku, pro petfood a cereálie,“ uvádí v podcastu Ekonews manažerka Nestlé.
Klíčovými surovinami, které Nestlé potřebuje pro výrobu v regionu, jsou rostlinné oleje, hlavně řepkový olej, pšenice, kukuřice, ale i cukr. „Ty chceme řešit lokálně,“ přibližuje Martina Šilhánová.
Celosvětově má Nestlé za cíl dosáhnout do roku 2030 toho, aby polovina surovin potřebných pro výrobu pocházela z regenerativního zemědělství. To znamená především u takových jako je kakao, káva či sója. Důvodem je, že řada plodin trpí klimatickou změnou a přechod na způsob hospodaření šetrnější k půdě je cestou, jak si tyto plodiny udržet i do budoucna.
V podcastu se dále dozvíte:
- Proč Nestlé regenerativní zemědělství zajímá,
- Jak se rozvíjí v Česku a proč je na tom hůře než v Polsku či Maďarsku,
- Proč je tak těžké sehnat regenerativní dodavatele,
- Co by mohl udělat stát a proč jsou potřeba standardy pro regenerativní zemědělství na úrovni EU,
- Jak se Nestlé staví k regenerativnímu zemědělství jako možnosti offsetování,
- Co lze dále čekat v letošním roce.
Partnerem tohoto podcastu je společnost Nestlé.