Česko se ocitlo na chvostu Evropy co do počtu registrace nových elektromobilů. V prvním pololetí letošního roku jich bylo v tuzemsku registrováno 1262, což bylo jen o osm vozů více (o 0,6 procenta meziročně) než loni. Šlo o nejnižší nárůst registrací v rámci celé Evropské unii.
Důvodů je zřejmě víc. Řada firem, které patří mezi důležité zákazníky automobilek, se v uplynulých měsících potýkala s dopady pandemie a odkládala investice. Dále v tuzemsku chybí přímá podpora na pořízení elektromobilu, například v podobě daňových úlev, což brání masovějšímu rozšíření mezi běžné spotřebitele.
Vyšší zájem byl v první půlce letoška o plug-in hybridy, které kombinují bateriový pohon se spalovacím motorem. Těch bylo registrováno 2 187, meziročně o 1 442 více, což je nárůst o 194 procent. Podíl elektromobilů na všech registracích byl 1,1 procenta, plug-in hybridů dvě procenta.
Plug-in hybridy ale disponují jen slabým elektrickým motorem a musejí se dobíjet výrazně častěji než čisté elektromobily. Výsledkem je, že majitelé těchto aut jezdí většinou na spalovací pohon, plug-in hybridy proto nejsou cestou k čisté mobilitě, v níž má Evropská unie velké ambice.
Evropská komise v nedávno představeném klimatickém balíčku stanovila cíl, podle kterého mají emise u nových aut klesnout do roku 2030 o 55 procent oproti roku 1990 a do roku 2035 o sto procent. To by v podstatě znamenalo, že by se od tohoto data mohla prodávat už jen auta, která emise neprodukují, tedy například elektromobily nebo auta na vodíkový pohon. Jde o návrh, který ještě musí schválit Evropský parlament a členské státy.
Podle dříve zveřejněné analýzy EV Readiness Index leasingové společnosti LeasePlan je z evropských zemí na nástup elektromobility připraveno Norsko, Holandsko a Velká Británie. Naopak Česká republika, Rumunsko a Slovensko jsou na tom nejhůře.
Index sleduje tři kritéria: rozsah vládních pobídek, vyspělost nabíjecí infrastruktury a registraci nových aut. Česká republika je na chvostu v připravavenosti na elektromobilitu nejen kvůli chybějící přímé podpoře nákupu elektromobilů, ale taky kvůli nedostatečné infrastruktuře. Podle studie bylo loni v České republice dostupných tisíc veřejných nabíjecích stanic, což bylo v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Hůř než my na tom bylo jen Polsko, Slovensko a Řecko. Naopak v Holandsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.
V celé Unii bylo od letošního ledna do června registrováno 356 469 nových elektromobilů, což bylo meziročně o 130 procent více. Nejvíc jich bylo evidováno v Německu, Francii, Itálii, Švédsku a Holandsku. Prakticky ve všech zemích se meziročně počet elektromobilů zvýšil.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.