Volvo přichází s vozem, který je po všech stránkách výjimečný. Zaujme nejen působivými rozměry na horní hranici vyšší střední třídy, ale také možnostmi nové elektrické platformy, bezpečnostní výbavou a zároveň důrazem na udržitelnost a ekologii při výrobě a recyklaci. Nový model ES90 ukazuje, jak budou vypadat elektromobily budoucnosti.
Volva nikdy nezapadala do předem určených škatulek. Automobilka šla vždy svou vlastní cestou, leckdy ukazovala směr i ostatním. Například v bezpečnostních prvcích: od tříbodového pásu přes ochranu při bočním nárazu až po důraz na bezpečnost dětí. Výjimečnost prokázala i svými hybridními modely. Ovšem představení nového sedanu ES90, duchovního nástupce reprezentativního vozu S90, znamená skutečnou revoluci.
I zde se ukazuje, že žádné škatulky pro Volvo neplatí. Technicky vzato je to spíše liftback (díky splývavé zádi a nahoru výklopným zadním dveřím) nebo fastback (to zásluhou krátce useknuté zadní části) než sedan, svojí vyšší stavbou přitom nemá daleko ke crossoverům a SUV. Vyšší světlá výška 180 mm odpovídá běžným SUV, přitom to ani nepoznáte – tak dobře vůz maskuje své rozměry. Na délku totiž měří rovných pět metrů, na šířku téměř dva a na výšku má přes metr padesát. Je to tedy pořádný kus auta, do kterého se dobře nastupuje, ale nemá těžiště tak vysoko jako SUV, nabízí spoustu místa posádce i zavazadlům a k tomu se může pochlubit i velmi příznivou aerodynamikou (odpor vzduchu cx = 0,25).

Nízká spotřeba, dojezd až 700 km
Volvo ES90 je prvním vozem značky s 800V architekturou, která umožňuje efektivnější využití energie a rychlejší nabíjení. Díky tomu dosahuje vynikajícího dojezdu až 700 km na jedno nabití (dle WLTP, ve městě i přes 800 km). Dokáže dobíjet výkonem 350 kW, za 10 minut získá vůz energii na neuvěřitelných 300 kilometrů! Z 10 na 80 procent se nabije za 20 minut. Spotřeba dle WLTP se pohybuje mezi 16,1 a 17,1 kWh/100 km, v čemž se odráží nejen aerodynamický tvar, ale také rozumná hmotnost daná vysokým podílem vysokopevnostních a lehkých materiálů.
Jak je u elektrických modelů Volvo zvykem, k dispozici jsou tři verze podle výkonu, od 245 až po 500 kW. Elektrická výstroj umožňuje obousměrné nabíjení, vůz dokáže dobíjet třeba elektrokolo nebo napájet domácnost při výpadku elektřiny. Efektivněji využívá obnovitelné zdroje, například při propojení s fotovoltaickými panely.

Bezpečnost a ekologická výroba
Volvo ES90 je vybaveno ojedinělým systémem lidar, což je výkonný laserový senzor, který dokáže skenovat silnici na stovky metrů dopředu ve dne i v noci a porovnávat údaje s výstupy z dalších 5 radarů, 7 kamer a 12 ultrazvukových senzorů. Tato senzorická sada umožňuje vozu vidět dále než člověk, čímž pomáhá předcházet kolizím a nebezpečným situacím na silnici.
Volvo hodlá dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality, a proto je model ES90 vyroben s využitím významného podílu recyklovaných materiálů: 29 % hliníku, 18 % oceli a 16 % plastových a biokompozitních materiálů pochází z udržitelných zdrojů.

Modulární baterie: delší životnost a snadnější opravy
Jedním z největších problémů elektromobilů je životnost trakčního akumulátoru a jeho potenciální výměna. ES90 přináší řešení v podobě modulární bateriové konstrukce, která umožňuje výměnu jednotlivých částí namísto celého bloku. Inovace nejen prodlužuje životnost vozidla, ale také snižuje množství elektronického odpadu a náklady na opravy. Snadný servis se zase odráží v příznivějších podmínkách pro financování vozu a jeho pojištění.
Novinka představuje nejen technologickou špičku, ale především ukazuje směr, kterým by se měla ekologická mobilita ubírat. Díky recyklovaným materiálům, vysoké efektivitě a inovativnímu přístupu k bateriím je to vůz, který posouvá elektrický pohon o značný kus dál.
Nové Volvo ES90 lze již nyní objednávat, přičemž verze s jedním motorem a prodlouženým dojezdem daným 92kWh baterií (v budoucnu přijde i varianta s menší kapacitou) stojí 1 769 000 Kč, čtyřkolka se 106kWh akumulátorem a střední výbavou vyjde na 1 995 900 Kč včetně DPH.
Více na: www.volvocars.com/cz
Volvo ES90 v číslech
Verze | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
Poháněná kola | zadní | všechna | všechna |
Výkon | 245 kW / 333 k | 330 kW / 449 k | 500 kW / 680 k |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,9 s | 5,5 s | 4,0 s |
Dojezd kombinovaný | 650 km | 700 km | 700 km |
Rozměry | 5 000 / 1 942 / 2 120 mm | 5 000 / 1 942 / 2 120 mm | 5 000 / 1 942 / 2 120 mm |
Kapacita akumulátoru | 92 / 88 kWh | 106 / 102 kWh | 106 / 102 kWh |
Spotřeba kombinovaná | 16,1 kWh / 100 km | 17,1 kWh / 100 km | 17,1 kWh / 100 km |
Nabíjecí výkon (DC) | 300 kW | 350 kW | 350 kW |
Rychlonabíjení 10–80 % | 20 min | 20 min | 20 min |
Cena vč. DPH | 1 769 900 Kč | 1 995 900 Kč | 2 201 900 Kč |