Vykupují kůže určené do luxusních vozů, které kvůli drobné chybě na kráse fabriky vyřadily. Z nich pak vyrábějí třeba podložky pod myš, klíčenky či pouzdra na brýle. „Ty kůže by jinak putovaly do Číny na spálení,“ říká zakladatel zlínské značky Belleder Pavel Džavík.
Značka Belleder má za sebou první rok života, zákazníci jí přibývají a blíží se provoznímu zisku. „Upcyklaci jsem zvolil z ekonomických důvodů a je to logické – nemůžete dělat udržitelné projekty, pokud je nemáte z čeho financovat,“ vysvětluje Džavík.
Jak jste přišel na nápad zpracovávat kůži určenou do luxusních aut?
Úplnou náhodou. V AGD Print (mateřská firma značky Belleder, jež se specializuje na průmyslový tisk a vyrábí například technické štítky a značení, Džavík letos převzal její řízení, pozn. aut.) jsme pracovali pro výrobce, který zpracovává sedačky do aut. Oslovili nás s tím, že zpracovávají kůži z vnitřní výplně dveří aut. A upřímně, ten materiál vypadal jako hadr na podlahu: byla to nevábná strukturovaná věc. Vyráběli z toho akustické desky na stěny a chtěli je od nás potisknout, aby byly hezčí. Po asi dvou týdnech pokusů jsme přišli s výsledkem, ale nebyli jsme s tím spokojeni my ani zákazník.
Nicméně po dvou týdnech přišel od zákazníka jiný tým, protože naše tiskové technologie je zaujaly. Opět přinesli zbytkový materiál, ale tentokrát krásný – hovězí kůži. Vysoká cena materiálu a velké množství zbytků mě překvapilo. Prvotní impuls pro upcyklaci tedy byl ekonomický – rychle jsem odhadl, že projekt může být v černých číslech. V dubnu roku 2022 jsme se pustili do prvních zkoušek a koncem listopadu jsme vyrobili první jednoduché výrobky, podložky na myši. Prodali jsme je zákazníkům AGD PRINT. V říjnu 2023 jsem založil značku Belleder. Nebyla potřeba ani žádná velká vstupní investice, využil jsem stroje, které jsme už měli, jen jsme vyměnili vstupní materiál.
Odkud kůže získáváte?
Slovo Belleder je složené z italského bella, tedy krásná, a německého das Leder, tedy kůže. Materiál pochází z Itálie od výrobce Pasubio, který dodává například do vozů Porsche a dalších luxusních značek. V Německu se pak čistí, pere a barví. Jedná se výhradně o hovězí lícovou useň, což znamená, že je to nejkvalitnější část kůže z krávy. Je určená na sedačky, tedy je hodně odolná a barvostálá. Používá se v těch nejluxusnějších vozech na světě.
V jaké podobě k vám přijde?
Někdy dorazí kůže z celé krávy, protože je například špatně nabarvená. Odstín neodpovídá požadovanému standardu, takže fabrika ho nemůže použít. Nebo má vady – krávu během života například bodne nějaký hmyz nebo zavadí o plot a udělá se jí jizva. Tím pádem její kůži není možné použít. Ovšem běžně ve fabrice z velkého kusu vyřežou při výrobě třeba jen 40 procent a zbytek nedokážou použít například kvůli drobným vadám. Takže my od nich materiál za sníženou cenu odkoupíme, protože nám většina vad nevadí.
Kdybyste kůži neodkoupili, tak by se vyhodila?
Tak by ji prodali firmám, které ji pak převážně transportují do Číny. Tuším, že tam končí ve spalovně – využívají se energeticky, což v Evropě kvůli normám pro spalování není možné.
Je zbytků dostatek?
Zatím ano. Ve většině populárních barev jich je dost. Samozřejmě jsou kůže barvy typu limetková, kterých fabrika vyprodukuje deset kilo za rok, protože je potřebuje třeba jen do jednoho auta. Takových zbytků je omezené množství, tak na jeden či dva diáře. Zákazníky upozorňujeme, že pokud chtějí našeho zboží hodně, musí počítat s tím, že pokud některé barvy nebudeme mít, nahradíme je jinými. Zatím s tím nikdo neměl problém.
Kdo patří mezi vaše zákazníky?
Máme už desítky zákazníků, kterým jsme dodali téměř deset tisíc výrobků. Prodáváme firmám, nemáme tedy ani klasický e-shop. Firmám dodáváme dárkové předměty a nově teď spolupracujeme s českou obuvnickou společností Vasky, pro niž vyrábíme tašky z recyklované kůže.
O co je mezi firmami největší zájem?
O věci, které souvisí se segmentem Horeca (hotely, restaurace, catering, pozn. aut.), ať už je to prostírání či psací podložky. Hotely mají velká konferenční centra a objednávají do nich hodně produktů.
Jsou vaše upcyklované věci levnější, nebo dražší než ty z primární kůže?
Jsou určitě levnější. My přiznáváme, že naše produkty necílí na kompletní bezvadnost. Naopak zdůrazňujeme, že podobně jako modelku Cindy Crawford si neumíte představit bez její pihy, i kůže může mít sem tam nějakou vadu a patří to k ní. Je díky té jinakosti zajímavější. Ovšem zákazníci koupí upcyklovaného výrobku ušetří a ještě mohou mít dobrý pocit, že se kvůli jejich produktu cíleně nezabilo nějaké zvíře navíc, ale je vyrobený z materiálu, který už na trhu byl.
Kdo kromě hotelů například vaše věci objednává?
Třeba kreativní agentury. Jedna v pražském Mánesu zajišťovala prezentaci pro Porsche a nechala si udělat klíčenky z upcyklované kůže s vyraženým logem.
Jaká bývá reakce firem, když jim řeknete, že ty věci jsou z kůže, která byla vadná a automobilky ji nechtěly? Neohrnují nad nimi nos?
My cílíme na zákazníky, o nichž tušíme, že jsou tomuto myšlení otevřeni a že zpětná vazba bude pozitivní. Takže ti nos neohrnují a vítají to. Ovšem nedokážu posoudit, jaké je nastavení všech firem na trhu. Důležitý je i vzhled výrobků. Spolupracujeme se studenty designu z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, před pár dny nám tu prezentovali své nápady, jak kůži zpracovávat.
Dá se říci, že si na sebe Belleder už vydělá?
Nyní po prvním roce fungování se blížíme provoznímu zisku.
Co je vaší hlavní motivací? Chcete dělat něco ekologického, nebo v tom vidíte zajímavý byznys?
Nemohl bych dělat nic ekologického, pokud by to nebyl byznys. Není možné vést udržitelné projekty, pokud je nemáte z čeho financovat. Ale zároveň k tomu projektu přistupuji tak, že dáváme prostor studentům designu, aby se u nás realizovali, jsme také členem iniciativy Změna k lepšímu, takže nejde jen o tvrdý byznys a honbu za ziskem. Ne že bych na tom nechtěl vydělávat, ale nevidím to jako to primární. Je důležité, aby projekt minimálně nešel do ztráty, ale jestli vydělá milion nebo deset milionů, je mi svým způsobem jedno. Já chci, aby Belleder fungoval dlouhodobě a abychom z něj vybudovali minimálně evropskou značku.
A máte už nějakou evropskou spolupráci rozjednanou?
Aktuálně jednáme s distributory našeho zboží v Dánsku, opět ve formě B2B (business to business, tedy pro firmy, pozn. aut.). A začínáme se bavit s distributory i v dalších zemích. Na expanzi Bellederu po Evropě bych se chtěl v příštích letech soustředit.
Pavel Džavík
* Narodil se roku 1988 ve Zlíně, kde nyní žije.
* Vystudoval mezinárodní vztahy a energetickou bezpečnost na Masarykově univerzitě v Brně.
* Dlouhou dobu působil jako obchodní ředitel ve zlínské rodinné firmě AGD Print, jejíž vedení letos převzal.
* V říjnu 2023 založil značku Belleder.
* Je ženatý, má dvě dcery. Mezi jeho koníčky patří sci-fi a fantasy svět Warhammeru, filmy a knihy A. Schwarzeneggera, Starcraft II, bylinkářství, kalistenika a angličtina.
Zuzana Keményová
Zuzana je zapálená propagátorka témat ochrany životního prostředí, CSR, vědy a inovativních (pokud možno prospěšných) nápadů. Dvanáct let pracuje jako redaktorka Hospodářských novin a spolupracuje i s dalšími médii, pokud to má smysl. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově.