Ve více než 260 prodejnách společnosti Lidl se loni spotřebovalo čtvrt miliardy kusů mikrotenových sáčků. Obdobný poměr je i v ostatních obchodních řetězcích. Nové regule Evropské unie se tak zvaných mikroteňáků zatím netýkají, i tak se ale nad nimi smráká.
Jednorázové plastové výrobky jako brčka, míchátka a další budou od příštího léta zakázané. U dalších výrobků jako kelímky na kávu bude nutné snižovat spotřebu. U poslední skupiny, kam patří nedopalky nebo třeba mikrotenové sáčky, musí více zodpovědnosti převzít výrobci a dovozci a starat se, i finančně, o jejich úklid a likvidaci.
„Nicméně nelze vyloučit, že se téma zpoplatnění sáčků nad rámec stávajících povinností vyplývajících ze zákona o obalech objeví. Už před několika lety byl návrh ve Sněmovně diskutován a hlasován, ale zpoplatnění přes poslance neprošlo,“ uvádí za ministerstvo životního prostředí Ondřej Charvát.
Prozatím leží ve sněmovně pozměňovací návrh poslance Ondřeje Babky, aby velké obchody v místě výdeje mikrotenových sáčků vyvěsily následující upozornění: „Prosíme zákazníky, aby v zájmu ochrany životního prostředí používali pro svoje nákupy poskytované plastové sáčky k nákupu ovoce, zeleniny a dalšího volně loženého zboží pouze v nezbytných případech a pouze v uváženém množství.“ V případě, že by upozornění nevyvěsily, by řetězcům hrozila pokuta.
Zpoplatnění igelitek pomohlo
O možnosti zpoplatnění některých jednorázových plastových výrobků, u nichž je nutné snížit spotřebu, mluvil na poslední tiskové konferenci před necelým měsícem i ministr životního prostředí Richard Brabec. A připomněl dobrý příklad, jak se dramaticky omezilo používání igelitových tašek poté, co byly ze zákona zpoplatněny.
Podle manažera jednoho z řetězců by bylo dobré zpoplatnit sáčky chytře, a věnovat vybrané peníze třeba na pomoc nějaké zelené aktivity. Zákazníci by se tak s tímto krokem, pro většinu z nich nepopulárním, lépe ztotožnili a podpořili jej.
Problém mikrotenových sáčků je několikerý. Jejich množství mnohonásobně převyšuje používání igelitek i v dobách jejich největší slávy. U zmíněného Lidlu, a podobně jsou na tom i další řetězce (jen neuvedly přesná čísla) ukazuje, že spotřeba mikrotenových sáčků na prodejnu dělá více než 2,5 tisíce kusů na den. Jejich hlavní použití je u ovoce a zeleniny, někde ale i na pečivo.
Problém je i s jejich možnou recyklací. Mikrotenové sáčky dnes na třídící lince nikdo z plastové změti nevybírá. Navíc jsou často znečištěné. Potíže dělají i na skládkách, protože jsou lehoučké a často je odnáší vítr.
Sami obchodníci vědí, že podobný stav není dlouhodobě udržitelný. Většina z nich už proto v posledním roce a půl začala prodávat sáčky na opakované použití. Někteří se zpoplatnění těch na jedno použití už dnes nebrání.
„Nejsme proti, zvažujeme různé alternativy, jak veřejnost motivovat k menší spotřebě mikrotenových sáčků,“ uvádí k možnému zpoplatnění Tomáš Kubík, mluvčí prodejen Penny Market, které přišly s opakovaně použitelnými sáčky jako první.
„Pokud by byl poplatek za jednorázový obal zaveden, pak si myslíme, že by měl být tak vysoký, aby stimuloval spotřebitele zvolit opakovaně použitelný obal,“ uvádí mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Tak zvaný nEKOnečný sáček nabízí tento řetězec rok a „počty prodaných sáčků sahají až do stovek tisíc“. Balení obsahuje dva kusy za 19,90 koruny.
Epidemie omezování plastů nesvědčí
Stejnou cenu a balení, jen jiný název, má i sesterská společnost Lidl. „Zpoplatnění mikrotenových sáčků aktuálně neplánujeme,“ uvádí za obchody německého řetězce mluvčí Iveta Barabášová.
Řetězce ale zároveň potvrzují, že nynější covidová situace snahám o omezení jednorázových plastů nesvědčí.
„Prodáváme sáček z bio bavlny, který je určený na několikanásobné použití za 24,90 koruny. Momentálně se potýkáme s velice nízkým zájmem zákazníků z důvodu bezpečnosti v době covidu, zákazníci hledají bezpečnost především,“ uvádí například Martin Čivrný, který má udržitelnost na starosti v Makru. Za poslední rok Makro prodalo těchto sáčků přes 5 600 kusů.
„Již jsme prodali desítky tisíc kusů, po vypuknutí koronaviru se zájem snížil s ohledem na obavy o bezpečnost a hygienu,“ uvádí také Tomáš Kubík za Penny Markety.
S výjimkou velkoobchodního Makra se ceny opakovaně použitelných sáčků vesměs srovnaly na cenu 9,90 koruny. I ti, co začínali zpočátku s vyšší cenou, s ní museli jít kvůli konkurenci dolů.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.